Emne: Nybyggeri.
Se enkelt indlæg
  #2 (permalink)  
Gammel 30th June 2009, 12:04 PM
BobDylan BobDylan er offline
Moderator

Registreringsdato: May 2007
Standard

Tja. Ser man på dst's byggeprisindeks (for what it's worth - efter min erfaring fulgte det slet ikke med op når man kiggede på byggeri omkring Kbh, men det er nok dækkende på landsplan) så er tallene for de seneste 8 kvartaler (til og med k12009): 116,9 118,3 118,6 119,1 119,9 120,5 120,4 119,5
Uden at kende den del af branchen rigtigt godt vil jeg skyde på at de aldrig rigtigt har lavet nogen særlig høj profit på selve huset, men i stedet har lagt deres priser over på de arealer hvor de har lavet udviklingsprojekter. Jeg granskede for et par år siden regnskabet fra L&R, hvor de på det tidspunktet til trods for høj aktivitet lavede noget der lignede et nul-resultat på husene med kæmpeoverskud på værdireguleringer af jord.
Konklusionen på det må være at priserne på selve husene - som jo også er det nemmeste at sammenlige og dermed mest konkurrenceudsatte - er tæt på produktionsomkostninger, og som det fremgår af DST's tal, så er det faktisk kun et meget begrænset fald i byggeprisindekse som jeg vil skyde på primært stammer fra at man i dag kan få bygget noget på alm. tid i stedet for overtid + lidt reduktion på materialepriserne.
Mit bud er dog at typehusene ikke har været ramt af samme prisstigninger på materialer fordi de køber i store mængder og køber standardvarer. Derfor har de bedre været i stand til at presse leverandører. Dem som har fået lov at betale de høje priser har været panik-byggeriet i Kbh hvor alting gik så stærk at man stod midt i byggeriet og kom i tanke om man manglede stål, beton og rock-wool. De fik virkelig lov til at betale.
De rygter jeg hører er at der er op til 15% at spare på store, vanskelige entrepriser hvor entreprenørerne er villige til at arbejde med lavere sikkerhedsmarginer og lægger lidt billigere løn og materialer ind i projektet.
Jeg har svært ved at forestille mig at det kan manifesteres i meget mere end 5 - 10% rabat på et typehus uden at de sælger til under kostpris. Det kan selvfølgelig ske men ikke særligt lang tid af gangen, og dem ser var mest pressede er jo allerede ude af markedet.

/Bob
Besvar med citat