Se enkelt indlæg
  #17 (permalink)  
Gammel 2nd July 2009, 08:51 PM
BangJohansen BangJohansen er offline
Senior Member

Registreringsdato: Apr 2007
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Pedersen Se indlæg
Deres CDS sagde at der var 16% chance for at de ville krakke i løbet af 24 måneder, så mon ikke 9-11% er temmelig billigt sluppet
Jeg har i dagens løb forsøgt at indhente lidt oplysninger omkring disse CDS'er. Pga ferie har det kun været muligt at træffe en person med indgående teoretisk kendskab til CDS'er, men med kun lidt praktisk kendskab til Danske Bank situationen, så det følgende er med alle forbehold. Ikke mindst fordi det efterlader det indtryk, at det famøse afkast på 9-11% iflg. nedenstående beregninger ikke virker specielt billigt for banken, hvilket jo mildest talt ikke stemmer overens med konsensus her i forum'et.

Såvidt jeg har forstået er en CDS en forsikring mod, at f.eks. Danske Bank ikke er i stand til at indfri virksomheds-obligationer som banken har udstedt for at finansiere sine aktiviteter. Prisen på disse forsikringer er udtrykt i procent af det forsikrede beløb, (dog som regel opgivet som "basis-punkter").

Ejer man således en virksomhedsobligation udstedt af Danske Bank, kan man forsikre sig mod tab ved at betale f. eks. 3% af obligationens hovedstol hvert år.

I vedlagte plot kan man se prisen for at forsikre "sub-ordinated debt", som efter signe skulle være det mest sammenlignelige med den hybrid-kapital som staten stiller til rådighed. Der er tal for forskellige løbetider, men da prisen skal betales hvert år, er det naturligvis dyrere at forsikre et langt lån i hele dets løbetid, selv om priserne er ens i vedlagte graf.

Priserne er opgivet i basis-punkter, og prisen svinger omregnet til procent mellem ca 2% og ca 4% i "krise-perioden", med et gennemsnit vel omkring de 3%.

Det efterlader så det store spørgsmål. Tager man den risikofrie rente med en vis løbetid, lad os antage den er ca 4.5%, og dertil lægger en årlig forsikrings-præmie på ca 4%, så når vi kun op på 8.5%, hvilket er i underkanten af de 9-11%, selv med den højeste forsikrings-præmie for perioden.

Er det ikke muligt at nogle af de lokale Danske Bank-eksperter her i forum'et kan forklare mig hvor kæden hopper af i ovenstående beregninger? Baseret på debatten er det jo tydeligt at man mener, at 9-11% er alt for billigt.

NB: Det er muligt jeg kan fange en rigtig ekspert på Danske Bank CDS'er for en kommentar på et tidspunkt, men vedkommende er desværre på ferie i øjeblikket. Jeg kan vende tilbage med resultatet, hvis det skulle interessere (?).
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg CDS.jpg (39.1 KB, 3 læst)

Sidst redigeret af BangJohansen : 2nd July 2009 kl. 09:00 PM.
Besvar med citat