Se enkelt indlæg
  #8 (permalink)  
Gammel 24th July 2009, 08:28 AM
BamsesFar BamsesFar er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jan 2008
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Skyblue Se indlæg
Jeg vil gerne købe at prisfaldet evt. flader lidt ud nu, men en bund under 98 priser + inflation, no way. Der er ingen solid argumenter for det, OG hvis vi evt. sku nå 01 priser, BF, så vil alle der har købt de sidste 8 år have gæld. De køber sgu ikke noget igen og så er markedet præcis lige så fastfrosset hvis ikke mere, end det er idag.

Det bliver førstegangskøbers marked, i mange år fremover. Og jo længere man venter, jo bedre.
Da IMF i august 2008 vurderede, hvor de europæiske boligbobler ville ende henne, fandt de frem til, at det enkelte land sandsynligvis ville ende på et handelsprisniveau svarende til ca. 6 år før den lokale boligbobles top.

Overført til danske forhold så er vi tilbage på handelsprisniveau Q1 2001, da den danske boligboble toppede generelt i Q1 2007. Som bekendt er variationen dog stor selv i lille Danmark. Kbh. er et år foran og Jylland udenfor østkysten mindst et år bagefter.

Bemærk, at vi her taler om en boligboble, der dør på grund af sin egen vægt (i.e. de eksisterende ejere har ikke længere råd til at "genkøbe" deres egen bolig - og så falder det hele på gulvet kort efter).

Siden august 2008 har vi fået tvangsauktioner og arbejdsløshed.

Der er sådan set også 3 boligbobleperioder i Danmark, som oven i købet kan observeres nogenlunde tydeligt på udviklingen i handelspriserne:

1) 1994 - 1999: Nyrups generelle genopretning efter kartoffelkuren. Handelspriserne øges med knap 75%.

2) 1999 - 2004: Nyrup indfører flekslån. Handelspriserne øges med yderligere knap 75%

3) 2005 - 2008: Fogh indføres afdragsfrihed / skattestop på ejendom: Handelspriserne øges med yderligere knap 100%

Ovennævnte er ikke helt historisk korrekt mht. årstal for indførelse af lempelse - men rimeligt korrekt mht. hvornår lempelsen slog igennem.

Jeg vil tro, at boble 2) og 3) punkteres nu. Jeg er også glad for, at jeg ikke sider i regering nu. Det er ret så utaknemmeligt, at skulle forklare befolkningen, at regeringen - set i bakspejlet - slet ikke har skabt et reelt rigere samfund siden 2002. Men blot bevidst eller ubevidst har skabt kunstige samfundsværdier, som nu smuldrer som sand. Vi kan lige pludseligt ikke længere købe hele verden. Nu skal de "gratis" thailandsture fra 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 ,2007 pludseligt tilbagebetales. Samtidigt truer arbejdsløshed.

/BF

Sidst redigeret af BamsesFar : 24th July 2009 kl. 08:30 AM.
Besvar med citat