Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 11th October 2010, 09:09 PM
mortena1980 mortena1980 er offline
Member

Registreringsdato: Aug 2007
Standard Tidshorisont 3-5 år: Fortsæt F3/F5 med afdrag eller 4 % fast rente?

Hej alle sammen.

Jeg bor i en 3v lejlighed på 83 km2 med min kæreste på Indre Østerbro, købt i marts 2008 til 2,4 mio. kr. Jeg har et afdragsfrit F3 lån på 1,2 mio. kr, med en rente på 4,25 % med refinansiering pr. 1. januar 2011. Jeg afdrager pt. ikke på lånet. Vi regner med at blive boende her i 3-5 år endnu.

Jeg forventer svagt stigende renter i løbet af de næste par år, men jeg tror ikke, at den kommer over de 4 %.
I forbindelse med refinansieringen til januar, har jeg været meget fristet til tage et 4 % fast forrentet lån, afdragsfrit, for at komme i sikker havn, og for evt. at kunne få lidt kursgevinst ved indfrielsen af lånet om 3-5 år, i og med, at jeg forventer svagt stigende renter.
Men set i lyset af vores relativt korte tidshorisont, har jeg også overvejet at udnytte den lave rente til at få afdraget på lånet, for hvad nytte gør det sikre fast forrentede lån, hvis jeg alligevel flytter om max 5 år? Så vil jeg hellere formindske min gæld og dermed "spare op" i tilfælde af, at jeg taber på salget af lejligheden. Min bankrådgiver har oplyst mig, at hvis jeg begynder afdrag på mit nuværende F3 lån vil jeg få høvlet ca. 100.000 af lånet (ca. 60.000 efter skat pga. lavere fradrag). Hvis jeg går over i en F5 vil jeg få høvlet ca. 150.000 af lånet (ca. 80.000 efter skat pga. lavere fradrag).
Jeg læner mig pt. mest op af at blive i flexlånene (enten F3 eller F5) og begynde afdrag på lånet. Jeg kan bare ikke finde ud af, om det kan betale sig i forhold til et 4 % fast forrentet lån, og en eventuel kursgevinst i forbindelse med indfrielsen af lånet om 3-5 år, når jeg forventer svagt stigende renter?
Som jeg ser det, er mine valgmuligheder nedenstående (begge har stort set samme månedlige udgift).
F3/F5, med afdrag: Gælden formindskes helt sikkert ca. 100.000 kr/150.000 kr.
Obligationslån, 4 %, uden afdrag. Gælden formindskes ikke, men jeg kan få en eventuel kursgevinst ved indfrielsen af lånet.
Set i lyset af boligprisernes generelle fald siden marts 08 (ja, jeg troede faktisk ikke, at de ville falde meget mere på det tidspunkt :/), tænker jeg, at det nok er meget rart med en friværdi, som kan det tage det værste af et eventuelt tab ved salg af boligen.
Jeg ville bare lige vende det med jer uvildige mennesker for at høre jeres syn på sagen og om der er noget, som jeg har overset?

På forhånd tak

Vh Morten
Besvar med citat