Se enkelt indlæg
  #7 (permalink)  
Gammel 12th October 2010, 07:08 PM
thsv thsv er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jul 2008
Lokation: Vestegnen
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af silkeborg99 Se indlæg
F3/F5 er en sikker opsparing men risiko for ukendt rente hvis du bliver boende herefter.
4% fast er en sikkerhed for kendt ydelse, men risiko for at gevinsten (F1 rente gns over 4% i perioden og/eller konvertering) aldrig indfinder sig.

Med andre ord: hvis du skal gå i 4% skal du tro på en konvertering da du ikke tror på en gns F1 rente over 3-5 år på over 4% (sådan tolker jeg "tror på svagt stigende renter"). Lån på 1,2 mio vil som slag på tasken give en gevinst på 80K som fraregnet omkostninger til 2 x konvertering nok max vil give dig 50K netto ved konvertering. Herfra skal du så yderligere fratrække merrenten du har betalt i perioden indtil konvertering.

Min konklusion: bliv i F1 eller tag F1T og afdrag.
Gennemsnitsrenten er ligegyldig!
Kursgevinsten opstår når den lange rente stiger eller falder, og den lange rente var jo pænt over 7% i efteråret 2008.
I et tænkt scenario hvor den lange rente stiger 2%, og rentespændet normaliseres, fulgt af et rentefald på 2 % vil det fastforrentede lån ikke være dyrere end F1-lånet, dog er et lån på 1,2 millioner ret lille i forhold til de faste omk. ved de 2 konverteringer: 4->6->4%.

Jeg ville helt klart gå i F1 med afdrag med den lave flexrente vi har nu.
Besvar med citat