Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 21st May 2007, 06:30 PM
bubbletrouble bubbletrouble er offline
Junior Member

Registreringsdato: May 2007
Lokation: Norge
Standard Andelsboliger

Hei!
Her i Norge er det nesten ingen som er opptatt av eventuelle boligbobler. Situasjonen på boligmarkedet er nokså lik det den var i DK for ett år eller to siden. Prisene går til himmels, akkopagnert av nye, kreative låneordninger, skattemessige fordeler og stadig frekkere eiendomsmeglere. Alle tror de vil oppnå rikdom gjennom å investere i egen bolig, men de færreste husker boligkrakket på slutten av 80- og begynnelsen av 90-årene.
Jeg har begrenset kunnskap om det danske boligmarkedet på denne tiden, men går ut fra at markedet krakket som følge av den internasjonale resesjonen.

I Norge derimot, ville krakket kommet uansett. Politikerne gjorde 2 store feil:

a)De-regulering av boligmarkedet: Prisene på andelsboliger hadde vært regulert i hele etterkrigstiden, men ble gradvis forhøyet fra 1982 og sluppet helt fri i 1988. I tillegg forsvant også all subsidiering av boligselskapene. Tidligere hadde disse avgiftsrefusjoner og fikk også kjøpe billige tomter fra kommunene.
b)Liberalisering i kredittmarkedet: Frem til midten av 80-årene var kreditt rasjonert ved at bankene kun hadde en viss kvote pr. år de kunne benytte til boliglån. For å få låne et gitt beløp, måtte man på forhånd ha spart opp en viss prosent. Viktigere var likevel at andelsboliger nå ble likestilt med eierboliger når det gjaldt finansiering. Ved kjøp av andelsleiligheter, betalte man tidligere en høyere rente, da disse ble ansett som dårligere sikret (lavere prioritet). MEN, viktigst av alt: Både eierboliger og andelsleiligheter kunne nå belånes med inntil 100% av kjøpesummen! Aldri før hadde salget av nye biler, båter, sommerhus og feriereiser vært så høyt!

Timingen var helt perfekt: Opphevelsen av prisregulering for andelsboliger og liberaliseringen av kredittmarkedet, førte til et stratosfærisk prisnivå. Da nedgangskonjunkturene slo til like etterpå, falt hele markedet sammen. Det var faktisk ikke uvanlig at andelsboliger ble utbudt til salg for 1 - en krone!
Det er ikke nødvendigvis slik at historien gjentar seg, men det kan ofte lønne seg å ta en titt over skulderen....noe de danske politikerne så absolutt burde ha gjort!

PS: For noen dager siden åpnet jeg en blog for boligdebatt. Jeg blir lykkelig hvis noen av dere vil sende meg relevante links, kommentere eller skrive innlegg på: KRAKK!
Besvar med citat