Citer:
Oprindeligt indsendt af terp2004
Et lignende spørgsmål bliver behandlet her:
Breve: 700,* Kan bestyrelsen nægte at godkende mine købere, fordi de kun er 24 år?
Jeg ville dog få en boligadvokat med forstand på andelsboligforeninger til at vurdere det. Det er en relativt voldsom begrænsning af lægge på dine muligheder for salg osv. Een ting er, hvis kravet var lavet ved foreningens oprettelse, men her er der jo tale om, at det indføres ud af det blå.
Du skal allierede dig med dem, der støtter dig, og så skal I bede bestyrelsen kontakte en uafhængig boligadvokat, der kan fortælle jeg, hvad der kan besluttes i en forening og hvad der ikke kan.
Hvis ikke, bestyrelsen ønsker det, så er det desværre dig, der har bolden. Så kan du enten på egen hånd kontakte advokater for at høre, om det er rimeligt. Du er i sidste ende måske endda nødt til at føre en sag i byretten for at få prøvet sagen.
Lån evt. litteratur på biblioteket om andelsboligforeninger. Det kan være, de behandler spørgsmålet.
|
For det første er der ikke tale om det samme i det du linker til, for det andet har boligadvokaten ikke ret, hvis denne mener at alder i sig selv er en saglig begrundelse.
Saglig skal (med minder der står noget andet i formålsparagraffen) forstås som led i driften af andelsboligforeningen. En saglig begrundelse skal altså være noget a la, at de ikke forventer at husorden vil bliver overholdt eller at der er kan være usikkerhed omkring overholdelsen af deres økonomiske forpligtigelser.
Generalforsamling er største myndighed så længe loven ellers overholdes. Generalforsamling kan god vedtage en sådan ændring altså begrænse købere til at være over 50 år, men igen så skal formålsparagraffen også ændres. Andelsboligforening skal altså laves om til en slags ældrebolig, for at man kan vedtage noget sådant, eller vil det bare være diskrimination og usagligt begrundelse (usaglig i forhold til foreningens drift).