Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 13th July 2012, 10:24 AM
BoligEjerPåToppen BoligEjerPåToppen er offline
Junior Member

Registreringsdato: Jul 2012
Question Omligning fra "BRF F1" til "Nordea Fast" (bedst mulige overgang)

Hej alle sammen!

Jeg vil utrolig gerne ha' lidt input på, hvordan jeg på den bedste mulige måde omligger mit F1 BRF realkredit lån til et Nordea 3.0/3.5% Fastforrentet lån.

Lidt info omkring min situation:
Min gæld er lidt under 2 millioner. Mit hus er vurderet til 3 millioner af Nordea. (ejendomsmægler udbudspris til omkring 3.5 million, da jeg sidst fik en salgspris)

Jeg har ingen anden gæld.

Jeg er ene ejer af huset, men bor med en kæreste, der bidrager med cirka halvdelen af husomkostningerne.

Min årsløn er lidt over 500.000 kr. (inkl. pension).

Jeg afdrager på mit F1 lån og ønsker naturligvis også at afdrage på et evt. kommende fastforrentet lån.

Grunden til at jeg ønsker at gå i fast, er at jeg mener jeg udsætter min økonomi for for stor en risiko ved at have et F1 lån af den størrelse alene, hvis renten om nogle år stiger. Derfor synes jeg at nuværende tidspunkt virker som et fornuftigt tidspunkt at vælge et fastforrentet lån - nu da den fasterente endelig er faldet.

Jeg har tidligere mistet omkring 80.000 kr. i kurstab, da jeg i forbindelse med køb af huset tog et fastforrentet lån. Ærgerlige penge, som jeg aldrig ser igen og som jeg har brugt de sidste 2-3 år på at afdrage. Da kurstab ikke kan trækkes fra i skat ligesom renter, er jeg gået hen og er blevet lidt af en kurssnob og ønsker ikke igen at øge min restgæld dramatisk.

Kursen på fast forrentet 3.0/3.5 % ligger ret godt i øjeblikket i følge Euroinvestor.dk:
3pct-nordea-ann-sdro-2044 (3.00% nuværende kurs: 96.58)

35pct-nordea-sdro-2044
(3.50% nuværende kurs: 99.75)

Umildbart er jeg mere til en 3.50% med et meget lille kurstab og lav indlåsningsrisiko mod et 3.00% lån med et kurstab på 60.000-70.000 kr. og større indlåsningsrisiko. Gi' gerne jeres input på dette punkt.

Mit spørgsmål er, hvordan kan det bedst betale sig at komme fra min F1'er til en Fastrente.

Hvis jeg vælger 3.5%, kan det så bedst betale sig at opsige F1'eren med straksopsigelse og at kurssikre når 3.50% kursen mens kursen er meget tæt på 100 (f.eks. 99.90).

Ved straksopsigelse af F1'eren, regner jeg med at jeg ikke længere skal betale bidrag resten af 2012, men kun (difference)renter til refinansering i december.

Jeg ved at jeg har 2 måneders opsigelse på mit F1 lån, men er lidt usikker på hvordan en period med evt. to lån kan forløbe. Skal jeg optage "fast"-lånet med det samme (mens mit F1 er under opsigelse), skal jeg vente med at tage fastlånet men kurssikre når kursen er god, skal jeg evt. vente længere til min F1'er skal refinanseres og jeg dermed skal betale mindre i difference renter?

Der er så mange muligheder og det er ikke nemt at gennemskue, hvad der vil være den bedste løsning - håber I kan hjælpe
Besvar med citat