Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 29th March 2013, 06:19 AM
superbeszzz superbeszzz er offline
Senior Member

Registreringsdato: Oct 2009
Standard Nybyg BR15 jordvarme og solceller?

Halløj,

jeg er så småt i gang med planlægningsfasen af nybyg af hus. Grunden er købt og der er "tilslutningspligt" til naturgas. Jeg er ikke umiddelbart den store fan af naturgas, og det viser sig, at man kan undgå tilslutningspligten ved at bygge efter BR15. Jeg skal dog stadig have en varmekilde og her tænker jeg jordvarme. Man ser typisk jordvarme kombineret med solceller og jeg har også fået tilbud på hus med jordvarme og solceller (6KWh).

Nu har jeg så en body, der mener han har meget forstand på solceller. Han syntes det er en dårlig ide at få solceller pga. den nye ordning, hvor man, så at sige ikke kan "lagre" strømmen. Hans argumenter lyder overbevisende.

Er der nogen, der kan forklare, om det er en dårlig ide at kombinere jordvarme med solceller i disse tider?
Kan man holde sig inden for rammen af BR15 ved nybyg med jordvarme?
Er der eventuelt noget alternativ - der må ikke bygges med skorsten.

Forskellen i pris på byggeriet er ca. 120.000 ekstra for jordvarme/solceller. Jeg kender ikke forskellen for jordvarme alene, men det er der de fleste penge hentes idet jeg ikke skal betale for tilslutning og ikke have en naturgaskedel ekstra.
Besvar med citat