Se enkelt indlæg
  #29 (permalink)  
Gammel 19th May 2008, 04:20 PM
doctor doctor er offline
Senior Member

Registreringsdato: Mar 2008
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Maverick Se indlæg
Der er vist en der begynder at trække lidt i land her

I forhold til Gorrions skrækscenarium, så synes han at have svært ved at forklare:
1. At Tyskland pludselig oplever pæn vækst.
2. At der ikke er udsigt til recession i euroland.
2. At der i det hele taget skulle være en så tæt en realøkonomisk kobling mellem USA og EU-økonomierne, som han implicit antager.

Jeg tror skrækscenariet udebliver, netop fordi USA's verdensøkonomiske dominans gennem længere tid har været aftagende. Der har efterhånden udkrystaliseret sig adskillige andre økonomiske kraftcentre i verden (Kina, Rusland og Mellemøsten), som tager over hvor USA slipper.

Hele tesen om "største økonomiske nedtur for verdensøkonomien siden ww2" bryder sammen, hvis en amerikansk recession neutraliseres af kraftig vækst i Kina, Rusland og Mellemøsten.

Gorrions krisebegreb er helt ude af proportioner. Under den anden oliekrise i 1979 var arbejdsløsheden i Danmark over 12%, og hvis denne krise skal blive værre, så må vi jo formode, at arbejdsløsheden altså skal over 12%. Det er simpelthen ikke realistisk!
Det ser ud til, at du og Trichet ikke er helt enige om risikoen for Europa. Jeg er glad for at Trichet tager situationen med alvor og lader renten stige, når inflationen stiger. Han mener også, at krisen bliver langvarig.

Trichet: Jeg kan ikke se krisens afslutning

Så kan vi jo håbe, at krisen ikke får så langvarige følger, idet han har set alvoren i øjnene og er klar til at kæmpe med de rette midler.

Motto: For de kommende generationers skyld.

Sidst redigeret af doctor : 19th May 2008 kl. 04:23 PM. Årsag: slettet tekst
Besvar med citat