Se enkelt indlæg
  #4 (permalink)  
Gammel 7th June 2007, 10:00 AM
Thomas Thomas er offline
Banned

Registreringsdato: Apr 2007
Standard

Ule: jeg er meget enig med dig.

Som det nok er gået op for de fleste er jeg skeptisk overfor udviklingen - vi taler ikke om mere eller mindre af friværdien der viser sig illusorisk.

Som jeg ser problemet i et par sager jeg følger (og gætter på baggrunden for):
Hvis man har købt indenfor det sidste par år og ikke har fået solgt den gamle lejlighed - nykøbet evt. delvist finansieret af friværdien i den gamle, så nærmer nedsættelserne i visse tilfælde sig restgælden (kan slippe ud af problemet uden de store skrammer), så står man over et seriøst problem:
1. Renten både på usolgt og købt vil stige (hvis man har finansieret med rentetilpasningslån).
2. Prisen på den man skal have solgt kan ikke betale restgælden.
Spørgsmålet er nu hvor mange der vil lade den gamle bolig gå på tvang?

Det kan godt være, at boligejerne som helhed er velpolstrede i friværdi (nationalbankdirektørens udtryk - ikke mit) i GENNEMSNIT. Gennemsnittet betyder ikke ret meget, idet prisen sættes af en meget lille del af boligerne - dem der er til salg = ca. 2½% af boligmassen.
Dernæst er der en opbremsning på vej i økonomien - hvilket rente forhøjelsen er et udtryk for - som måske ikke betyder arbejdsløshed; men det betyder nok at lønforhøjelserne falder tungere. Dette gør nationalbankdirektørens andet argument suspekt.
Besvar med citat