Se enkelt indlæg
  #6 (permalink)  
Gammel 4th April 2007, 07:32 AM
Finansgeniet Finansgeniet er offline
Member

Registreringsdato: Apr 2007
Standard

Det her forum skulle kaldes "forumet for folk som ikke er kommet ind på boligmarkedet endnu og derfor forsøger at tale priserne ned".

I Japan er priserne faldet i 13 år, det er korrekt. Faktisk har der været tale om deflation hvor en hvilken som helst vare kostet mindre i morgen end i dag. Det har været næsten gratis at låne i Japan men på trods af dette vil ingen låne. Det gælder alle varer - ikke kun boliger. Jeg kan ikke lige se hvad Japan har med Danmark at gøre - i Danmark har vi jo ikke just set priserne gå ned på varer (undtagen elektronik og telefonsamtaler måske) de seneste 13 år.

At boligmarkedet på langt sigt har fundet et ligepunkt understreges meget godt med indlæggene lige nu hvor der skrives at man nu kan "leje 100 m2 i Ørestaden for 10.000". Det er kun lidt lavere end hvad du sidder for hvis du tager et afdragsfrit lån og køber tilsvarende m2. Og som ejer er du, som tidligere nævnt, sikret mod både rentestigninger og -fald + din realhusleje bare falder og falder de kommende år. Og igen; jeg siger ikke at der ikke kan komme både fald og stigninger de næste år; jeg siger blot at hvis man køber et hus fordi man ønsker tag over hovedet i flere år fremefter skal man gøre det.

Udbudet af bolig stiger her mod Påske men det skal ikke glemmes at der jo bor folk i de fleste af boligerne som skal have et sted at bo når de har solgt. Der er ca. 60.000 til salg nu. Heraf måske 15000 i Århus + 15000 andre steder og dermed 30.000 i København (et gæt - jeg kender ikke statistikken). Af de 30.000 bor der folk i måske 70% (lavt sat tror jeg). Det efterlader knap 10.000 boliger. Kan disse besættes af de mange som nu sidder til fremleje fordi de har ventet på at priserne går ned + tilflytning til København (15% som tidligere nævnt) + flere der ønsker den 3. bolig (evt. til børnene der studerer)? Taget i betragtning af de planlagte byggerier for 2008 er meget lav (som en person her i forumet tidligere nævnte) og spekulanterne har forladt markedet er det bestemt ikke urealtisk. 10.000 personer svarer faktisk kun til 1% af Storkøbenhavns befolkning (jeg mener der bor 1 mill+ i storkøbenhavn?)
Besvar med citat