Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 18th February 2019, 08:13 PM
ziphnor ziphnor er offline
Senior Member

Registreringsdato: May 2008
Standard Nedsparing med FlexLife: Refinanseringsperiode

Hej,

Jeg er ved at hjælpe mine forældre med at vælge lån til deres nye bolig (lige ved siden af os) hvor de regner med at tilbringe deres tid som pensionister.

De er i 70'erne og har solgt en lidt dyrere bolig, og er nu ved at lægge sig fast på en nedsparingsmodel. Valget er faldet på FlexLife (da de så kan køre afdragsfrit uden omlægninger). De kan få lov at låne ~2.3 mil i friværdien, og spørgsmålet er nu om de skal vælge refinansering efter 1, 3 eller 5 år (de kan vælge alt mellem 1 og 10år, men det er 1,3 og 5 der virker attraktive).

Efter skat er den årlige udgift for de 3 muligheder (fra den beregning vi sidst har set fra banken):
5 år: 14777 kr
3 år: 13689 kr
1 år: 14176 kr

Mine forældre er ikke så trygge ved 1 år, og jeg synes også selv de skal gå efter 3 eller 5. 5 år koster kun 90kr/mnd "ekstra" ift 3 år (bla fordi den har lidt lavere bidragssats).

Jeg er godt klar over at jo længere refinan. periode er, jo dyrere kan det være at komme ud i utide, men det eneste scenarie hvor jeg ser det være relevant ville være i forbindelse med kritisk sygdom/død hos dem begge to, også er de jo ligeglade om der skulle ryge et par procent.

Nu svinger tingene jo hele tiden lidt, men der tegner sig det billede af at 1år og 5år koster det samme, mens 3 år er lidt billigere. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad folk her på forummet tænker.
Besvar med citat