Se enkelt indlæg
  #43 (permalink)  
Gammel 10th March 2019, 04:23 PM
Hansen41 Hansen41 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Oct 2017
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af sdsd Se indlæg
Problemet er ikke for den enkelte danske boligejer. Her er det klart en fordel at kunne betale 0kr i rente.
Problemet er at det giver en samlet økonomi på stor skala som ikke hænger sammen.
Det har givet en massiv og alt for stor værdistigning i nogle aktiver.
Feks er aktiemarkedet helt til hest. Bragende overvurderet. Prøv at se kurver over aktier de sidste 30 år.
Når verdensøkonomien tager en tur i hegnet bliver der nedskæringer og fyringer. Det kommer også til at ramme lille danmark når eksporten falder.
Det er ikke død og ødelæggelse, men kriserne kommer altid, og med omkring 10 års mellemrum.
I 2006 var der heller ikke nogle der troede at det kunne gå galt.
Jeg er skam helt på tråd med at det ikke behøver være en sund tendens. Jeg prøver blot at skelne hvorfor at menig dansker måske ikke ser det som noget problem. Jeg er iværksætter og helt alm. dansker. Følger rimeligt med i medier og økonomi, men selv for mig kan det være svært at gennemskue hvordan et realkreditlån er sammensat (trods at jeg har en mindre ejendomsportefølje og derfor har været igennem lånemøllen en del gange).

Jeg kan ikke udtale mig om aktiernes værdi, men giver dig ret i at det naturligvis kan puste værdier kunstigt højt op. Ejendomme tænker jeg dog næppe er dér hvor det kan falde mest. Vi skal alle have et sted at bo, og Danmark er relativt sikker havn i forhold til klimaudfordringerne i verden.

Men når jeg ville tage fast rente, skyldes det alene at resten af verden ikke virker til at have styr på deres økonomier, og det primært er dem vi er afhængige af.
Besvar med citat