Se enkelt indlæg
  #44 (permalink)  
Gammel 11th March 2019, 10:30 AM
martin2618 martin2618 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Mar 2008
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Hansen41 Se indlæg
Jeg kan helt ærligt ikke se hvorfor lave renter kan være et problem, ej heller hvorfor en høj gæld behøver være et problem. I dag går unge ud og får startlønner som selvstændige håndværksmestre tidligere kun kunne prale med efter +15 år på et marked.

Samtidig er rigtig mange ting blevet markant billigere i dagligdagen, og vores rådighedsbeløb er tårnhøjt sammenlignet med f.eks. 90'erne.

Så længe man kan afdrage sin bolig over 30 år, kan jeg ikke se at det er et problem om den koster 1.5 eller 2.5 mill. kr. Det er over så lang en årrække at det for en husstand på 2 personer er under 1500 kr. ekstra i mdr. set over 30 år. Når vi så samtidig i dag taler om at vi skal være længere på arbejdsmarkedet og dermed har længere tid at tjene penge i, ser jeg endnu mindre grund til at være bekymret.
Du beskriver et område, som er ganske centralt for dette forum - er vi reelt blevet rigere (i forhold til boliger)? Uden for hovedstadsområdet vil jeg give dig fuldstændig ret, og hvis man kan finde en fornuftig kvalitetsbolig til 2,5 mio., så kan der ikke være mange betænkeligheder, og særligt offentlige ansatte har en klar økonomisk fordel i provinsen.

Men omvendt undres jeg fortsat over, hvorfor vi er gået fra 20-årige til 30-årige lån - og senest endda 30 årige afdragsfrie lån. Den samlede andel af afdragsfrie lån er mig bekendt fortsat omkring ~50%. Det lave renteniveau har medført at gearingen er gået fra 3 til 4 (og i mange tilfælde højere), hvilket selvfølgelig kan forsvares - forudsat at renteniveauet forbliver meget lavt. Men hvis vi reelt er blevet rigere (i forhold til boligpriser), så lad os simulere at afdragsfriheden blev udfaset og alt skulle overgå til 20-årige lån med afdrag etc. Mit bud er at priserne i de dyreste områder ville falde min. 30% (alene udløst af ændret finansiering). Dertil kan tillægges konjunkturudsving mv.

JEg er helt klar over, at det virker indskrænket og skriger til himlen, at jeg ikke har forstået det store skift og globale billede af indkomstdannelse i byerne, men jeg sidder midt i udviklingen - såvel job- som boligmæssigt - og jeg undres ufortrødent over, hvor dyre boliger folk anskaffer sig, selvom de er ligger i top 10% / >600K.
Besvar med citat