Se enkelt indlæg
  #46 (permalink)  
Gammel 11th March 2019, 04:22 PM
Hansen41 Hansen41 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Oct 2017
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af martin2618 Se indlæg
Du beskriver et område, som er ganske centralt for dette forum - er vi reelt blevet rigere (i forhold til boliger)? Uden for hovedstadsområdet vil jeg give dig fuldstændig ret, og hvis man kan finde en fornuftig kvalitetsbolig til 2,5 mio., så kan der ikke være mange betænkeligheder, og særligt offentlige ansatte har en klar økonomisk fordel i provinsen.

Men omvendt undres jeg fortsat over, hvorfor vi er gået fra 20-årige til 30-årige lån - og senest endda 30 årige afdragsfrie lån. Den samlede andel af afdragsfrie lån er mig bekendt fortsat omkring ~50%. Det lave renteniveau har medført at gearingen er gået fra 3 til 4 (og i mange tilfælde højere), hvilket selvfølgelig kan forsvares - forudsat at renteniveauet forbliver meget lavt. Men hvis vi reelt er blevet rigere (i forhold til boligpriser), så lad os simulere at afdragsfriheden blev udfaset og alt skulle overgå til 20-årige lån med afdrag etc. Mit bud er at priserne i de dyreste områder ville falde min. 30% (alene udløst af ændret finansiering). Dertil kan tillægges konjunkturudsving mv.

JEg er helt klar over, at det virker indskrænket og skriger til himlen, at jeg ikke har forstået det store skift og globale billede af indkomstdannelse i byerne, men jeg sidder midt i udviklingen - såvel job- som boligmæssigt - og jeg undres ufortrødent over, hvor dyre boliger folk anskaffer sig, selvom de er ligger i top 10% / >600K.
Rigtig gode pointer. Jeg tænker måske at det kan hænge sammen med at renten i dag er noget anderledes end den var for 20-30 år siden, sammenholdt med at vi i dag har et andet udgiftsniveau..

Hvis vi antager at et hus i start 90'erne kostede 500.000 kr. og renten hed 15% i alle 20 år (hvilket man må have antaget da man startede med at låne pengene til huset). Så ville man have tilbagebetalt i omegnen af 1.500.000 kr.

I dag når du f.eks. låner 1.500.000 kr. tilbagebetaler du 1.900.000 kr. over 20 år eller 2.125.000 kr. over 30 år (antaget vi vælger en fast rente med de kendte bidragssatser i dag).

Så reelt tænker jeg, burde der vel være plads til større stigninger hvis vi alene ser på dén parameter? Tænker også som du er inde på, at det har stor betydning hvor man køber ejendom henne (storby kontra provinsen). Jeg tager måske fejl, så bær over med mig

Sidst redigeret af Hansen41 : 11th March 2019 kl. 04:25 PM.
Besvar med citat