Se enkelt indlæg
  #52 (permalink)  
Gammel 12th March 2019, 07:36 PM
martin2618 martin2618 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Mar 2008
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af maiaibing Se indlæg
Viser også, at rene økonomiske beregninger ikke kan stå alene.

Beregninger af boligbyrden, tager ofte udgangspunkt i førstegangskøbere. Men dem er der få af på fx projektmarkedet.

For mange projektkøbere er det mest et spørgsmål om, hvor meget kapital man vil binde i sin faste ejendom. Har man fx 8 mio kontant, og køber en lejlighed til 10 mio., så kan økonomien skrues sammen på mange måder. Og lige nu vil mange nok gerne sige jatak til et nul-rente flexlån og beholde de 8 mio. i banken, under hovedpuden eller på en palette af investeringer.

I mellemtiden optræder man så i stats som en familie med en meget farlig økonomi hos Det Systemiske Råd, der ikke har instrumenter til at vurdere individuelle likviditet og formueforhold, men alene kan se et kæmpestort lån med fleksibel rente og en skattepligtige indkomst, der ikke modsvarer likviditetskravet...
@Maiabing det er ganske svært at være uenig med en så velargumenteret, tålmodig, grundig og næsten alfaderlig rolle på dette forum - du er fornuftens stemme, og det er beroligende. Du bliver en fremragende bedstefar, og minder mig faktisk om min egen morfar, der ironisk nok i tidernes morgen flygtede fra Lorteøen, da det - ifølge ham - var et forurenet og ulideligt sted at sætte en familie i verden. Nå, nu bliver det småsentimentalt og uvedkommende...

Jeg er grundlæggende enig, og efterspørgslen er ganske givet en større driver end finansieringsomk. Det er ligeledes int. hvis datasæt fra andre storbyer kan bekræfte en afkobling i forhold til finansieringsomk., men stigningstaksten må alt andet lige ske langt hurtigere, når der er medvind fra renter og konjunkturer. De lave finansieringsomk. vil vise sig at være problematiske for boligmarkedet på den lange bane, da det vil holde udbuddet nede og boliger vil i stor skala aldrig blive gældsfri og mange aldrig under 50%, da det ligeledes er blevet defacto anbefalingen hos pengesælgerne i banken, og så bliver boligmarkedet afkoblet økonomien. Boligmarkedet tager derfor økonomien som gidsel, og den dag inflationen bliver problematisk, så skal branchen til at opfinde nye finansieringsprodukter og udvide en gns. købers gearing mv.

Apropos førstegangskøbere så var andelen omkring 60-70% i det boligprojekt, hvor jeg startede ud i 2004, så vi skal ikke langt tilbage.

Jeg er på reguleringsholdet, og der skal i langt højere grad være en klar sammenhæng mellem indkomst og gæld, og i dit eksempel skal man naturligvis nedbringe gælden i boligen, så den modsvarer indkomsten - uanset anden formue. Min far har lavet samme finte, og grint hele vejen til banken med 10 års bull aktiemarked. Det blev en længere omgang - god aften!
Besvar med citat