Se enkelt indlæg
  #54 (permalink)  
Gammel 12th March 2019, 10:51 PM
sommerhytte sommerhytte er offline
Senior Member

Registreringsdato: Oct 2010
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af martin2618 Se indlæg
Du beskriver et område, som er ganske centralt for dette forum - er vi reelt blevet rigere (i forhold til boliger)? Uden for hovedstadsområdet vil jeg give dig fuldstændig ret, og hvis man kan finde en fornuftig kvalitetsbolig til 2,5 mio., så kan der ikke være mange betænkeligheder, og særligt offentlige ansatte har en klar økonomisk fordel i provinsen.

Men omvendt undres jeg fortsat over, hvorfor vi er gået fra 20-årige til 30-årige lån - og senest endda 30 årige afdragsfrie lån. Den samlede andel af afdragsfrie lån er mig bekendt fortsat omkring ~50%. Det lave renteniveau har medført at gearingen er gået fra 3 til 4 (og i mange tilfælde højere), hvilket selvfølgelig kan forsvares - forudsat at renteniveauet forbliver meget lavt. Men hvis vi reelt er blevet rigere (i forhold til boligpriser), så lad os simulere at afdragsfriheden blev udfaset og alt skulle overgå til 20-årige lån med afdrag etc. Mit bud er at priserne i de dyreste områder ville falde min. 30% (alene udløst af ændret finansiering). Dertil kan tillægges konjunkturudsving mv.

JEg er helt klar over, at det virker indskrænket og skriger til himlen, at jeg ikke har forstået det store skift og globale billede af indkomstdannelse i byerne, men jeg sidder midt i udviklingen - såvel job- som boligmæssigt - og jeg undres ufortrødent over, hvor dyre boliger folk anskaffer sig, selvom de er ligger i top 10% / >600K.
Det helt simple argument for, hvorfor vi betaler boliger af over længere tid er, at vi lever væsentligt længere. 20 år er ligeså arbitrært som 30 år og det handler i meget høj grad om, hvad pengemarkedet er villige til også i relation til prisen på afdrag over visse perioder.

Afdragsfriheden er et fantastisk økonomisk instrument til at styre den private økonomi, men har selvfølgelig, som mange ved, en bagside i form af visse husholdninger, der bruger den til at tage meget risikable positioner. Dette opvejes dog til dels af det kreditvurderingsansvar, som realkreditten har (et ansvar vi dog også godt kan være enige om, at de ikke altid har et voksent forhold til).

Kort sagt mener jeg at de bevægelser vi har set er meget naturlige og lån med længere løbetid kommer med garanti også på et tidspunkt, så længe obligationerne kan komme på markedet til en acceptabel pris.
Besvar med citat