Se enkelt indlæg
  #100 (permalink)  
Gammel 17th July 2019, 09:32 AM
SantaC SantaC er offline
Senior Member

Registreringsdato: May 2007
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af maiaibing Se indlæg
Vigtigste punkter:

200.000 nye indbyggere i hovedstadsområdet frem til 2030. Hvilket kræver 67.000 nye boliger i København, hvis priserne skal holdes nogenlunde i ro.

Nye byggegrunde:
Campinggrunden
Bådshavnsgade
Selinevej Nord
Nyholm bebygges gennem afvikling af forsvarets grunde
Dele af Prøvestenen bebygges
Kolonihaver skal flyttes (!)
Lynetteholm (bygges først post 2030)

Regeringens grundtanke er at forsøge at opretholde byggeniveauet på ca. 7.500 boliger om året i København By. Det vil jeg se, før jeg tror, for forslagene lukker slet ikke hullet.

Nyholm er et godt bud på måske 1.200 boliger, hvis man bygger lidt højt og Prøvestenen kan give plads til i hvert fald det dobbelte - måske 3.500, men vil afhænge af jordbunden. De tre alternative grunde til Fælleden giver vel yderligere ca. 1.000, hvis man bygger tæt og højt - og højt bliver nok en udfordring).

Hvis man vil have en ide om, hvor meget plads som kræves, for at bygge 7.500 boliger i praksis, så har hele Nordhaven 18.000 boliger. Lynetteholmen, hvor boligerne skal dominere, får ca. 17.000, men tæller jo ikke med. Kan slet ikke se, hvor pladsen skal komme fra.

Hvis man kan blive ved med at bygge 7.500 boliger om året de næste 25 år, tror regeringen man kan holde prisstigningerne i København By nede på knapt 3% i realstigning om året, eller knapt 50% på 10 år ved fortsat lav inflation, jf grafen. Mod ca. 5,5% i realstigning om året ved samme byggehastighed som de forudgående 25 år, svarende til knapt en fordobling af priserne på 10 år.

Min egen prisfremskrivning er lavere end regeringens med hhv. 2% og 3,5% realstigning om året i de to scenarier. Ikke sikker på, at regeringen har taget nok højde for skattereformens ikrafttræden.

Vedhæftet fil 4207
For lige at vende tilbage til trådens udgangspunkt.
Nu er det jo de røde der bestemmer både i regering og i KBH kommune. Er der nogen der ved hvad den nye regerings standpunkt er mht. nybyggeri i hovedstadsområdet?
Besvar med citat