Se enkelt indlæg
  #59 (permalink)  
Gammel 19th August 2019, 08:53 AM
Amatørbyggeren Amatørbyggeren er offline
Junior Member

Registreringsdato: Jul 2018
Standard

Tak for alle de gode indlæg i tråden.

Der er noget tid til, at vi skal vælge lånet (nybygger hus færdigt i december).

Huset koster kommer til, at koste ca. 4.600.000 kr. inkl. grund. Herudover kommer vi til, at have betalt ca. 200.000 kr. i omkostninger til bank, stat, byggesagkyndig og advokat, når huset står færdigt.

Jeg ved ikke, hvad huset ender ud med, at blive vurderet til, når det står færdigt. Vi underskrev dog i september 2018, og bygger derfor til 2018 priser. En realistisk vurdering er måske 4.500.000 kr. konservativt? Bygger i Høje-Taastrup kommune, hvor priserne ikke er faldet det sidste år på villaer. Have og hårde hvidevarer er ikke med i entreprisen, men det finansierer vi selv efterfølgende.

Vi er godkendt til, at låne 3.460.000 kr., som er det beløb vores realkreditlån kommer til, at være på. Vi kommer selv med resten fra provenu fra salg af lejlighed, samt løbende opsparing.

Vi har årlig indtægt på løn brutto 732.000 + børnepenge fra 1 barn på 14.436 = 746.436 kr. Indtægt fra egen virksomhed, bonus og feriepenge er ikke medregnet.

Vi havner derfor på en gældsfaktor på ca. 4,6, og er dermed begrænset i vores lånemuligheder hos Nykredit/Totalkredit til:
Fast rente med afdrag
Fast rente uden afdrag
Rentemax med afdrag
F5 med afdrag

Belåningsgraden havner på 76-77%.

Hvis jeg anvender værktøjet på boligberegner.dk, så kan jeg se, at om 5 år vil restgælden være ca. 2.890.000 kr., når jeg tager et F5 lån.

Dermed vil der være muligheder for, at belåningsgraden kan komme under 60, hvis en ny vurdering vil være på > 4.800.000 kr. At komme under de 60% giver vel god mening, når man tager bidragssatsen i mente? Det vil også være muligt at supplere, hvis der fx mangler 100.000 kr., så vi kan komme under de 60%.

Så rationalet er, at vælge F5, da hovedstolen er lavere, afdragene større, og den negative rente bruges til afdrag. Om 5 år, når lånet skal refinansieres, kan vi være heldige, at nå under en belåningsgrad på 60%, samt en gældsfaktor < 4, og dermed ikke være begrænset af lånemuligheder, samt opnår en lavere bidragssats.

Alt det ovenstående er kun et muligt scenarie ved et fastforrentet lån, hvis renten stiger med mere end 1%, og der kan laves en opkonvertering, som jeg kan se. Måske skal renten endda stige med over 1,5% før end, at det er muligt.

Hvordan boligpriserne udarter sig, er dog jokeren i det her, da vi ikke kommer under 60% belåningssgrad ved faldene huspriser.

Nu er alting jo relativt og meget individuelt, men med vores situation i mente, så giver et F5 lån vel god mening med de muligheder vi har at vælge imellem?
Besvar med citat