Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 8th October 2019, 02:29 AM
økonom82 økonom82 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Apr 2012
Standard Holding selskab til ejendomsinvestering

Vi selvstændige stilles dårligere end lønmodtagere på stort set alle områder.

Men kan det tænkes jeg har fundet et område der har undgået velfærdsstatens grådige hænder?

Jeg tænker her på holding selskab konstruktionen, altså et Aps eller lignende, der ejer et andet Aps, men som ikke aktivt driver virksomhed. Det kan så oprettes uden ekstra kapital, dvs 2 for the price of 1, altså 40.000 i sikkerhed for 2 selskaber, ikke et.

Nåvel, det gør det jo ikke voldsomt interessant i sig selv.

Nej, men der hvor det bliver interessant er muligheden for at trække udbytte ud skattefrit til holding selskabet. Alternativt kan der ved et salg af driftsselskabet beholdes gevinsten derved skattefrit i holdingselskabet.

Begge dele modsat at trække ud som udbytte til privatperson, der beskattes som aktieindkomst.

Lad os så sige man altså scorer nogle penge fra sit driftsfirma, enten ved salg af virksomhed eller udbytte, dette kan så overføres til holdingselskabet, der så kan bruge disse penge til at geninvestere, fx ved at købe ejendom og oprette et nyt Aps med ejendommen som sikkerhed.

Hvis denne ejendom stiger i værdi og man senere sælger er gevinsten jo her igen skattefri.

Det er klart at man skal betale skat når man så hæver udbytte igen eller udbetaler sig selv løn.

Men har man ikke ved denne finte, sikret sig et større beløb at investere for, end hvis man som lønmodtager først skal betale skat, derefter investere. Der er jo, som lønmodtager, kun begrænset skattefri pension, der vel ikke kan bruges til fx ejendomsinvesteringer.

Med et holdingsselskab kan man altså investere en ca. 30%-50% (afhængig af om der betales selskabsskat først) mere i ejendom (eller aktier) ved indtjening end man ville kunne som privat?

Tager jeg fejl?