Emne: Solcelle tag
Se enkelt indlæg
  #7 (permalink)  
Gammel 4th June 2020, 01:16 PM
Dansken Dansken er offline
Junior Member

Registreringsdato: Jun 2020
Standard

Der er simpelthen allerede forfærdeligt meget misinformation i denne samtale.

1: Jo, det kan godt betale sig at investere i solceller - OGSÅ selvom den gamle ordning ikke findes mere.

El-prisen ligger i dag på ca. 2,3 kr. pr. kWh. Lav selv udregningen ud fra dine specifikke produktions- og forbrugsforhold, og regn ud hvor lang tid det vil tage at tjene sig selv hjem. I mit tilfælde kan jeg fortælle at denne er på ca. 12 år.
Dvs. jeg opnår et årligt afkast på ca. 8%.. Hvis det ikke er en god investering, så er jeg bange for at min økonomiske uddannelse har været spildt..

Det handler selvfølgelig om at få et anlæg, som bedst muligt dækker dit eget elforbrug, så du ikke skal sælge mange kWh til nettet, da du kun får 0,2 kr. pr. kWh. for disse. Dog er løsningen her selvfølgelig en batteri-løsning. Der er allerede mange gode bud på markedet.

2: Jeg havde i første omgang læst forkert på Padehattens kommentar, beklager! Jeg er selvfølgelig helt enig med ham. Solceller er meget bedre end fossile brændstoffer.

Solcellepaneler produceret i Tyskland med nuværende energimix, har generelt tjent sig selv hjem, allerede efter det første år i drift.
Der findes utallige rapporter på dette.

Paneler fra Kina (som der kun sælges en mindre del af i Europa) har et betydeligt anderledes CO2 aftryk - her kan du tale om, at man skal kigge på 15-20 års drift, før at CO2 udledningen er tjent hjem igen.

Ps. Der er en grund til at der bliver investeret så mange penge i solcelleanlæg af både pensioner, fonde og regeringer.. Der er både penge i det, og det er i de fleste tilfælde en stor gevinst bæredygtigt.

Hvorvidt man skal investere nu - så vil jeg sige ja.
Dette begrunder jeg i, at det ikke ser ud til at der kommer nogen tilskudsordninger de næste 5 år, og panelpriserne har efter lang tids prisfald fladet ud - pga. Kina ikke længere har en kæmpe "stats-funded" produktion af disse.

@Perfect Har du nogle yderligere konkrete spørgsmål, som du gerne vil have svar på med dokumentation, så spørg endelig, så skal jeg gerne finde dette til dig, når jeg lige har tiden i dagligdagen

Sidst redigeret af Dansken : 4th June 2020 kl. 02:37 PM. Årsag: Læst forkert på padehattens kommentar
Besvar med citat