Se enkelt indlæg
  #1 (permalink)  
Gammel 15th September 2020, 11:10 AM
axelgaard axelgaard er offline
Junior Member

Registreringsdato: Sep 2020
Standard Fortrydelse af bolighandel grundet bankproblemer

Hej

Min kone og jeg har desværre netop måttet opgive købet af vores drømmehus, da der i sidste øjeblik opstod nogle personlige problemer som gjorde at banken / totalkredit ikke ville godkende vores finansiering.

Sagen kort fortalt:
Vi var til møde med vores bankrådgiver som efter gennemgang af vores dokumenter samt salgsopstilling godkender os til at kunne købe vores drømmehus. Vi tager kontakt til mægler og underskriver købsaftalen med et bankforbehold på 5 hverdage samt en fortrydelsesfrist på 6 hverdage.

Vores bankrådgiver får straks efter underskrift tilsendt alle papirer fra mægler, men går først så småt i gang med at behandle sagen 4 hverdage efter købsaftalen er indgået, og ringer til os på 5 dagen (altså dagen hvor bankforbeholdet er sat til at udløbe) og oplyser at vi muligvis har nogle problemer med finansieringen, men at han arbejder videre og er optimistisk omkring dette. Jeg gør ham her opmærksom på at bankforbeholdet jo udløber denne dag, hvilket kommer som lidt af en overraskelse for ham, da han troede at der var 6 hverdages forbehold da han mener at dette er "normalen". Men han tager på dette tidspunkt ikke kontakt til mægler for at meddele at han j.f. bankforbeholdet ikke kan godkende handlen, eller beder om fristforlængelse. Da vi kommer til 6 dagen hvor bankforbeholdet jo som bekendt er udløbet ringer han til os igen og oplyser at de har brug for mere tid og anmoder derfor køber om en fristforlængelse på 10 hverdage, hvilket dog bliver afvist men vi får forlængelse på 2 hverdage på selve fortrydelsesretten. Desværre falder det hele til jorden og banken har ikke mulighed for at hjælpe os med finansiering trods fristforlængelsen.

Vi står nu i den trælse situation at den eneste måde vi kunne komme ud af handlen på, er ved at benytte os af fortrydelsesretten og betale sælger en kompensation på 1% af handelsprisen hvilket vi gør. Jeg tager kontakt til vores bankrådgiver da jeg jo mener at det er banken som bør dække denne udgift, da fejlen skyldes sjusk fra deres side i og med at de ikke havde noteret sig den korrekte dato for bankforbeholdets udløb, og dermed er skyld i at vi i stedet var tvunget til at benytte os af fortrydelsesretten og dermed skulle betale kompensation til sælger.

Jeg skal snakke med bankens klageansvarlige i slutningen af denne uge, men er allerede nu næsten klar over at de fortsat ikke vil anerkende deres fejl og stå til ansvar for dette.

Er der nogle juridisk kyndige personer som kan bekræfte / afkræfte om banken / bankrådgiveren kan drages til ansvar for at have sjusket / ydet dårlig rådgivning ved ikke at have været opmærksomme på datoen for udløbet af bankforbeholdet? og i givet fald om det er en sag som vi bør kunne få medhold i såfremt vi inddrager den til det finansielle ankenævn.

Sidst redigeret af axelgaard : 15th September 2020 kl. 11:17 AM.
Besvar med citat