Se enkelt indlæg
  #25 (permalink)  
Gammel 30th December 2021, 11:13 AM
SV8 SV8 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jul 2014
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af starenz Se indlæg
Jeg forstår godt dit ræsonnement ved at klage over en lav vurdering, men det ville jeg personligt være meget påpasselig med. For det første vil en højere pris alt andet lige gøre boligen mindre værd, den dag den skal sælges. For det andet ved vi ikke om en højere vurdering vil resultere i lavere fremtidig prisstigninger. Hvis skat benytter en procentuel stigningsats for området, så vil den fremtidige boligskat være højere om to år, når skat kommer med nye vurderinger af ejendommen, hvis du har klaget og fået medhold i en for lav vurdering.

Vi ved ikke om en højere vurdering, vil resultere i lavere stigning i boligprisen fremadrettet.
Jeg er helt enig! Det er pt. umuligt at vide med sikkerhed om man skal klage eller ej (uanset om vurderingen er for høj eller for lav). Det er i sig selv dybt bekymrende. Ingen ved hvorledes den fremtidige regulering af vurderingerne vil blive udført. Vil de kigge på handelsprisen på den specikke bolig - eller vil reguleringen blive udført baseret på en generel prisudvikling i nærområdet. Vi ved det reelt ikke.

Men de 50.000 vurderinger som udsendes nu er dateret 1. januar 2020 !!!
Det er 2 år gamle vurderinger (og ikke 1 år som jeg fejlagtigt skrev i mit tidligere indlæg).

Jeg går ud fra, at de vurderinger som de udsender i 2022 (primo, medio og ultimo) også vil være 1. januar 2020 vurderinger. Dvs. op til 3 år gamle!!!!

Der er trods alt sket en hel del med priserne de seneste 2-3 år.

Den første vurdering er gratis skattemæssigt, men den næste kan (og vil) således blive endog meget kostbar for rigtig mange boligejere. Det synes jeg bestemt ikke er blevet kommunikeret klart ud.

De fleste som har købt bolig i 2020 og 2021 har gjort det med den opfattelse, at deres skat ville være relativt fast, samt at de ikke ville blive skattemæssigt straffet for at have købt dyrt (højere end den gældende vurdering).

Det er lidt for "smart" hvis SKAT så udsender 2-3 år gamle vurderinger som det første "gratis" fixpunkt for fremtidige stigninger. Mange vil således få sig en slem overraskelse når den næste vurdering ruller ind i 2023/24. Det stinker langt væk!

Det er gør det også svært at klage, for hvor mange boligejere kan huske (og dokumentere) prisniveauet på deres bolig for 2-3 år siden ?

Når man udsender vurderinger skal de selvfølgelig være relativt friske. Dvs. mindre end 6 måneder gamle. Ellers holder det bare ikke.

Sidst redigeret af SV8 : 30th December 2021 kl. 11:25 AM.
Besvar med citat