Se enkelt indlæg
  #134 (permalink)  
Gammel 5th August 2022, 11:36 AM
sune1971 sune1971 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jul 2009
Standard En smule o.t. i forhold til tråden

Citer:
Oprindeligt indsendt af jenshansen1989 Se indlæg
Mit indtryk er at Københavnske mæglere vil sige nærmest hvad som helst for at sælge. Jeg har den teori at i lokal samfund hvor du møder den samme mægler nede Brugsen er det mit indtryk at (sælgers) mægler i større grad er tvunget til at være mere mægler end sælger. Jeg er farvet af personlige oplevelser og historier, blandt andet om mæglere som laver pistol salg ved feks altid at påstå at der ligger et andet bud og at man skal skynde sig at acceptere sælgers pris med det samme - men hvor lejligheden så stadigvæk har været til salg 1-2 måneder senere og ender med at blive solgt med en rabat (i de senere år har det dog ikke været tilfældet, men retorikken har været den samme ligemeget markedet).

Jeg kan dog ikke finde noget research der understøtter mine teorier direkte. Her er dog en nylig debat på Reddit hvor mange gode pointer om hvor rådne ejendomsmæglere er i deres ageren debatteres: https://www.reddit.com/r/Denmark/com...%C3%A6gl ere/

Her er også nogle af deres top løgne: https://cnre.com.au/agents-lie-10-ex...0as%20possible.

Kunne i forestille jer at vi accepterede den adfærd fra plastikkirurger, ingeniører, medicin producenter, osv? Her er ligeledes en liste over troværdige jobs, jeg kan afsløre at ejendomsmæglere ikke ligger i toppen: https://www.avisen.dk/fakta-saadan-r...na_512123.aspx
Nu er jeg lidt usikker på om det hus du leder efter er din første bolighandel, og dermed første gang du i stor stil står over for ejendomsmæglere, men uanset om det er, vil jeg råde dig og alle andre til at huske at ordet mægler, på samme måde som ordet rådgiver i banken, dækker over en sælger. Det vil derfor være stærkt tilrådelig at se 'mægleren' som en sælger. Og samtidig også huske at det 'mægleren' sælger er ikke huset, men salget af huset.

Nu ved jeg ikke helt hvordan andre ser sælgere, men i min verden ser jeg sælgere som nogle der skal af med en vare til så høj en indtjening som muligt. I ejendomshandelsverden betyder det at 'mægleren' skal have én sælger til at møde én køber. Hvis de to er enige om handlen, men uenige om prisen på grisen, så gør 'mægleren' hvad han kan enten for at flytte prisen eller flytte opfattelsen af prisen. Det bør på ingen måde være overraskende for nogen. På samme måde som at 'mægleren' gør hvad han kan for at interessere potentielle købere i varen, og da 'mægler' ikke har varen selv, gør hvad han kan for at interessere potentielle sælgere i at sælge - og naturligvis sælge gennem den pågældende 'mægler'.

På markedet for ejendomshandel er der en række etiske regler, men ud over disse så er det helt op til 'mæglerens' egen samvittighed hvordan han får handlen til at ske. Fuldstændig lige som alle andre markeder.

Personligt har jeg handlet fast ejendom både i og udenfor København, og jeg ser ingen geografisk forskel i ovenstående.
Besvar med citat