Se enkelt indlæg
  #7 (permalink)  
Gammel 13th November 2008, 12:01 PM
Togryder Togryder er offline
Senior Member

Registreringsdato: Apr 2007
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af spinoza Se indlæg
Togryder, er du så sikker på, at ECB bevidst ville vælge denne vej? For det første er de jo ikke direkte politisk styrede, og for det andet fik hyperinflation et skidt ry i 30'ernes Tyskland, så de har skrappe krav til at kontrollere inflationen.

Tror selv mere på deflation .. hvor renten ryger i bund uden at økonomien i øvrigt bedres. Replay af det japanske scenarie, mao.
Det er valget mellem to onder, enten kan man røve små sparerne og kommende pensionisterne (hyperinflation) eller deleverage, dvs tilbagebetaling af gæld (deflation). Jeg vil ikke mene at ECB vil få lov at fortsætte som uafhængig ret længe efter en periode med deflation. Deflation vil gøre meget ondt i vesten, og ECB vil blive tvunget til at bekæmpe deflationen og når renten er nede på 0 er der ikke andet tilbage end at trykke penge.
Alle de indgreb der indtil videre har været har været meget kortsigtet, hvilket fortæller mig at politikerne ikek har lært noget, og slet ikke af 30'ernes tyskland. De har det i baghovedet, men de er overbeviste om at økonomien er anderledes idag og at øget pengemængde ikke vil forårsage hyperinflation, men højst moderat inflation. Gennem deres handlinger og det de siger så er jeg ikke overbevist om at de har forståelse for hvad der er årsagen til den krise vi har. De tror jo stadigvæk at krisen kan løses ved at lempe lånekravene og gøre det billigere at låne. Det var en kortvarig løsning efter kraket i It-boblen, men det har bare skabt en endnu støre bobel.
Derfor er jeg bange for at centralbankerne kan blive tvunget til at trykke flere penge og dermed skabe hyperinflation. Jeg håber selvfølgelig at jeg tager fejl.

Sidst redigeret af Togryder : 13th November 2008 kl. 01:03 PM.
Besvar med citat