zhapod: Fint nok; men ikke en kursforskel på 87,5 - 70!
Og i mit regnestykke har jeg ikke medregnet tabene på dubiøse debitorer - dels byggebaroner med redskabskure til to-cifrede millionbeløb, dels flexnisser.
Antager vi 80.000 teknisk insolvente - og snart illikvide - flexnisser (Jeg har hørt tal op til 180.000 - så sig ikke at jeg maler fanden på væggen), så ligger der tab til bankerne på ½ mio.
pr stk. Så der ligger også en 40 mia i tab og venter på at sagsbehandlerne rundt omkring bliver nødt til rubbe gullerødderne.
Så noterer jeg mig, at du helt rigtig påpeger aktiv kurspleje hos banker og pensionskasser.
Det var lige præcis det 2. hjælpepakke gik ud på: Hvis pensionskasserne IKKE fik lov til at lave regnskabsfusk, så var de tvunget til at sælge ud. De fik lov til at anvende en højere rente end den de får for obligationerne i deres beholdning.
Pointen er at bankregnskaberne fra 2007 er luftsteg og vindfrikadeller. Lige nu går det - med statsgarantien - at funde udlånsoverskuddet - hvad sker der den dag, man end ikke mod betaling kan finansiere hænderne under erhvervsfallenterne!