Citer:
Oprindeligt indsendt af CK83
Hold kæft, hvor jeg egentlig fucking hader '68erne - ja, undskyld mit fransk - men ikke nok med, jeg skal hænge på det dér, jeg skal OGSÅ betale for at de går på 'efterløn' og bliver 180 år gamle, fordi de har penge til diverse livsforlængende ting og sager - efter de byggede et system op, som 'man' ikke kunne ændre, fordi der ikke er politisk kapital i det.
|
Så så CK, hids dig nu ikke op!
Der er ingen grund til at hade dem som red med på boligbølgen og benyttede de muligheder netop deres tidsaler gav dem, herunder de der fik hele upsiden lige fra 1993-2007 og som stadig har det meste af friværdien i behold.
Dem der er grund til at bebrejde er først og fremmest.
1. Nyrup-administrationen, som indførte flexlånene uden at sikre sig, at der kom tilstrækkeligt strenge regler til at sikre, at første gangskøbere ikke gearede sig hårdere end ellers.
2. Fogh-administrationen, som indføre afdragsfrie lån unden at sikre sig afdragsfriheden førte til yderligere gearing og risikotagning hos især nye boligejere.
3. EU som (går jeg ud fra) tvang os til at gøre op med det gode gamle realkreditsystem og indføre de SDO-lån som tiltagende volder realkreditinstitutterne problemer.
4. Skiftende flertalskonstellationer, som ikke har lavet en konstruktion, hvor man inddrager den "samfundsskabte" boligværdi, som opstår ved deregulering. Det er netop når man deregulerer markedet, så boligpriserne stiger, at man bør indføre en mekanisme som kræver noget af samfundsgevinsten tilbage til statskassen.
5. Borgerne, som med deres kortsigtede krævementalitet tvinger politikerne til kortsigtet bestikkelse frem for at lave langsigtede reformer.