Emne: Historie
Se enkelt indlæg
  #8 (permalink)  
Gammel 3rd August 2007, 05:45 PM
praxis praxis er offline
Senior Member

Registreringsdato: Mar 2007
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af peter777 Se indlæg
Interessante tal. Men fortolkningen ... Hvad får du selv ud af de tal ?

Hvor alvorligt er det at være insolvent ? Eller betyder det omvendt at folk alligevel klarede sig gennem en periode med insolvens ?

25 år i samme ejerbolig - så skal jeg aldrig købe en 1 værelses ...

11.000 tvangsauktioner på et år, lyder af meget. Er det derefter kreditforeningen som ejer huset, og bliver det så sat til salg eller hvad sker ?

Hvor mange parcelhuse er udlejet nu til dags ? Svinger tallet efter konjunkturen på boligmarkedet ?
Det hvertfald sjovere at have friværdi end at være insolvent. Hvis du er insolvent og renten stiger meget, bliver du nærmest stavnbundet til boligen.

Når jeg lagde tallene ud, var det bare for at understrege at boligmarkedet ikke nødvendigvis bare stiger i pris. I perioden fra 87-93 faldt priserne 31 procent på landsplan inkl. inflation. Der var altså en verden til forskel om, du var førstegangskøber i 87 eller i 93.

Derfor er det ikke bare et spørgsmål om bare at "hoppe med på vognen", men om hvornår du gør det. Priserne på ejerlejligheder er faldet med 20 procent på Nørrebro det sidste år, for en lejlighed til 4 mil har en førstegangskøber altså tabt 800.000. Hvis jeg skulle spare 800.000 op ville det tage mig temmelig mange år. For dem, der er inde i markedet er dette jo nærmest ligegyldig, i så fald de sælger før de køber. Men førstegangkøbere.....

Den boligkrise vi er i nu kan ikke umiddelbart sammenlignes med 87-93 krisen. Samfundsøkonomien er langt bedre idag.

Idag er der ikke mere tale om et markedet, men flere. Der er mig bekendt små prisstigninger rundt omkring i provinsen. Krisen er som bekendt størst i Kbh. Priserne er ganske enkelt steget for meget, i forhold til var man kan forklare. Det interessante ved krisen i 87-93 var at priserne faldt mere end man kunne forklare, og spørgsmålet er nu om priserne vil falde mere end man kan forklare denne gang.

Sidst redigeret af praxis : 3rd August 2007 kl. 05:49 PM.
Besvar med citat