Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Lejeboligdebatten > Generelt lejeboliger
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 15th July 2012, 02:30 AM
Junior Member
 
Registreringsdato: Jul 2012
Indlæg: 1
Standard Hjælp! Fejl Lejekontrakt - Klage afvist. VIGTIGT!

Hej, jeg er studerende og har en ungdomsbolig i DAB. Dette er min første bolig.

Et hurtigt start spørgsmål.. Hvor lovligt bindende er en lejekontrakt, og er der særlige tilfælde hvor udlejer (DAB) kan ændre i den, efter at den er underskrevet, uden min godkendelse?

I min lejekontrakt står der ''ja'' udfor: Er vand og varme inkluderet i huslejen (Kun for ungdomsboliger)

Dette undrede jeg mig over, før jeg underskrev (et ja udfor dette var afgørende for at jeg ville tage boligen), så jeg kontaktede DAB personligt for at få rådgivning til det. Derinde var det klare svar (efter at damen ved skranken havde snakket med sin leder) at både vand og varme er med i huslejen, og jeg derfor kun skal betale for vask og el oveni huslejen. Så jeg underskrev lejekontrakten foran deres øjne, hvis det betyder noget, og afleverede den med det samme. Dette er cirka 5 måneder siden.

Da jeg flyttede ind fik jeg så til min undren en regning fra varmeselskabet, på cirka 750kr. for det næste kvartal. Jeg besluttede mig for at kontakte DAB. Jeg havde af afdelingens vicevært fået et nummer til DAB's kontaktperson. Hans var overrasket over dette, og lovede at han ville kigge ind i det, og ringe tilbage i løbet af et par dage...

Der går cirka 1½-2 uger, så jeg vælger at kontakte ham igen, og her fanger jeg ham vidst på det forkerte ben, og han siger straks, at det er en fejl fra deres side, og at det faktisk ikke er varmen der er ''gratis'' for mig, men det er vand og EL! Men han kunne ikke rigtigt gøre noget ved det...

Så jeg beslutter at sende en skriftlig ''klage'' ind til DAB hvor jeg forklarer om DERES fejl i huslejekontrakten, som koster mig cirka 250 kr pr måned (det er MANGE penge for mig - specielt fordi jeg havde budgetteret med de penge!)

De svarer beklagende at det er en fejl fra deres side, da de ikke havde opdateret kontrakten siden den sidste beboer flyttede ud (der er sidenhen kommet fjernvarme i hele afdelingen) I deres afgørelse stod der, at de ville sætte min husleje ned med 150kr pr måned, og samtidigt sendte de mig en rettelse til kontrakten - hvor der nu stod nej udfor ovenstående.

Men jeg beslutter mig for at klage, da de 1200 resterende kr pr år er utroligt mange for mig, og jeg skal da ikke snydes over deres fejl og inkompetencer.

DAB's nye afgørelse siger nu at de trækker huslejenedsættelsen tilbage, beklager fejlen, som de faktisk begrunder med at det er helt normal procedure, og da der ikke står noget acontobeløb udfor varmen, kan jeg ikke regne med at det er indeholdt i huslejen. Dette skulle være normal procedure... (Sjovt nok kendte deres egne ansatte eller chef ikke til dette...!)

Så nu sidder jeg tilbage med en rettelse i min huslejekontrakt (rettelsen har jeg hverken underskrevet eller godkendt), 3000kr budgetunderskud pr år (+ efterregning på varme, da boligen mangler isolation! Beregn cirka 1400kr til det), og følelsen af at blive grint af fra DAB's side...

Så det store spørgsmål er... Hvad kan jeg gøre nu? Jeg mener da, at DAB kan stilles 100% ansvarlig for fejlen og at de skal betale for deres fejl.

Undskyld det lange indlæg, men jeg ville gerne have det hele med, for at bringe mere lys over sagen.

Tak på forhånd.

- Marty
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 15th July 2012, 02:55 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2007
Indlæg: 952
Standard

Huslejenævnet, evt. med hjælp fra LLO.
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 15th July 2012, 06:21 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Feb 2012
Indlæg: 215
Standard

En aftale er en aftale, og laver man fejl kan man ikke bare lave aftalen om, så må man bløde hvis ikke modparten vil være med.
Jeg ville helt klart tage den med LLO eller huslejenævnet, men i mine øjne må det være en ganske enkel sag.
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 15th July 2012, 06:24 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Feb 2009
Indlæg: 5,136
Standard

Eftersom det er en almen bolig/ungdomsbolig, er det ikke huslejenævnet, men derimod beboerklagenævnet, du skal have fat i. Sådan et har alle kommuner og du kan højst sandsynligt finde kontaktoplysningerne til det på kommunens hjemmeside.

Derudover - helt enig, kontakt beboerklagenævnet right away og overvej eventuelt støtte fra LLO eller en anden tilsvarende lejerforening.

Sidst redigeret af Crumar : 15th July 2012 kl. 11:49 PM.
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 15th July 2012, 11:43 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2007
Indlæg: 952
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Crumar Se indlæg
Eftersom det er en almen bolig ungdomsbolig, er det ikke huslejenævnet, men derimod beboerklagenævnet, du skal have fat i.
Aha, tak, så lærte jeg også noget
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 17th July 2012, 03:23 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Jun 2008
Indlæg: 968
Standard

Du behøver ikke bruge så meget tid på at klage.
Du betaler din husleje jf. kontrakten.
Afvent derefter deres skriftlige indsigelse.
Når den kommer skriver du et anbefalet brev, hvor du henholder dig
til, at du har betalt den kontraktuelt aftalte leje.
Derefter må de så vende tilbage.
Derved får du hele tiden bolden sparket tilbage til deres banehalvdel, så du ikke behøver at forholde dig proaktivt og sætte en masse i sving for at klage osv.
Når der så kommer inkassovarsel gør du igen indsigelse ved anbefalet brev - derefter kan du se om de tør tage den i Fogedretten - de bliver i så fald grint hele vejen ud af Fogedretten af dommeren!
DE er de professionelle og DU er amatøren på lejemarkedet. Derfor kan du aldrig komme til at komme til at betale noget udover hvad der er nævnt i kontrakten - MEDMINDRE fejlen er så åbenlys, at man med rette kan hævde, at du har været i ond tro - fx. hvis de er kommet til at skrive at husleje er kr. 250,00 i stedet for kr. 2500 el. lign.
Så derfor - tag det helt roligt - og sørg bare for, at dine indsigelser er på skrift og sendt anbefalet - så vil jeg med 99% sikkerhed mene at de lukker sagen.

Sidst redigeret af donjuan : 17th July 2012 kl. 03:26 PM.
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 18th July 2012, 08:29 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Jan 2010
Indlæg: 402
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af donjuan Se indlæg
Du behøver ikke bruge så meget tid på at klage.
Du betaler din husleje jf. kontrakten.
Afvent derefter deres skriftlige indsigelse.
Når den kommer skriver du et anbefalet brev, hvor du henholder dig
til, at du har betalt den kontraktuelt aftalte leje.
Derefter må de så vende tilbage.
Derved får du hele tiden bolden sparket tilbage til deres banehalvdel, så du ikke behøver at forholde dig proaktivt og sætte en masse i sving for at klage osv.
Når der så kommer inkassovarsel gør du igen indsigelse ved anbefalet brev - derefter kan du se om de tør tage den i Fogedretten - de bliver i så fald grint hele vejen ud af Fogedretten af dommeren!
DE er de professionelle og DU er amatøren på lejemarkedet. Derfor kan du aldrig komme til at komme til at betale noget udover hvad der er nævnt i kontrakten - MEDMINDRE fejlen er så åbenlys, at man med rette kan hævde, at du har været i ond tro - fx. hvis de er kommet til at skrive at husleje er kr. 250,00 i stedet for kr. 2500 el. lign.
Så derfor - tag det helt roligt - og sørg bare for, at dine indsigelser er på skrift og sendt anbefalet - så vil jeg med 99% sikkerhed mene at de lukker sagen.
Glemmer du ikke varmeselskabet i din fremgangsmåde. De vil nok gerne have nogle penge for varmen.
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 18th July 2012, 09:06 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 7,195
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af codul Se indlæg
Glemmer du ikke varmeselskabet i din fremgangsmåde. De vil nok gerne have nogle penge for varmen.
Det må de jo så klare med ejeren af ejendommen.
Besvar med citat
  #9 (permalink)  
Gammel 20th July 2012, 11:24 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Jun 2008
Indlæg: 968
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af codul Se indlæg
Glemmer du ikke varmeselskabet i din fremgangsmåde. De vil nok gerne have nogle penge for varmen.
Det vil de sikkert gerne.
Men varmeleverance er altid juridisk en sag direkte mellem forsyningsselskab og ejendommens EJER!
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Hjælp til lejekontrakt olh Generelt lejeboliger 19 3rd February 2013 12:10 AM
2-årig lejekontrakt. Hjælp! Sabbae Generelt lejeboliger 3 6th June 2012 06:42 PM
Ejendomsvurdering - klage hvordan HJÆLP eichmeier Generelt 36 6th March 2012 10:54 PM
Lejekontrakt efter husleje klage Slikposen Generelt lejeboliger 16 3rd February 2011 12:53 PM
Hjælp til klage til huslejenævnet Krabat Generelt 16 3rd July 2009 09:19 AM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 01:25 PM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.