Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Lejeboligdebatten > Generelt lejeboliger
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 6th March 2013, 08:41 AM
Junior Member
 
Registreringsdato: Mar 2013
Indlæg: 21
Unhappy Lejebolig køkken bordplade

Hej alle

Mine forældre har boet i AAB boligen i over 20år,
og køkkenbordplade trænger til at blive udskiftet.
De har således henvendt sig til ejendomskontoret som så oplyser,
at det er noget de selv skal betale for, da de ikke har flere penge???
De fortæller også at hvis de skifter køkkenbordpladen så bliver deres husleje hævet.

Kan det virkelig passe at (1)vi selv skal betale/(2)forøgelse af huslejen?

Synes det er syndt for dem at de efter 20år i boligen får fortalt dette.

Håber i kan gøre mig klogere på dette.
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 6th March 2013, 05:45 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 7,195
Standard

Det er helt normalt at man skal betale for at få nyt køkken eller evt bare ny bordplade. Enten kontant eller over huslejen ved at denne stiger i en periode. Muligvis gælder der andre regler hvis den er decideret ødelagt og derfor ikke kan fungere som bordplade. Men der er vel bare tale om at den ikke er så pæn længere og de derfor gerne vil have en ny?

Jeg tvivler på at AAB har sagt at det er fordi de ikke har flere penge.
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 6th March 2013, 06:01 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Mar 2013
Indlæg: 21
Standard

Hej.
Bordpladen er 'Rådnet' ved håndvasken. Det er derfor de ønsker en ny bordplade.
Er der ikke også noget med at hvis mine forældre flytter så skal de ikke hæftes for den ødelagte bordplade.? Det er også noget der bekymrer dem.
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 6th March 2013, 07:35 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: May 2008
Indlæg: 2,022
Standard

En køkkenbordplade rådner ikke af sig selv. Den rådner fordi, der har ligget vand, der ikke er tørret bort i tide. Jævnlig oliering af bordpladen gør det nemmere at undgå råd. Dine forældre vil ikke hæfte for bordpladen, hvis de kan bevise, den var sådan ved indflytning.
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 6th March 2013, 08:01 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 7,195
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af djbaaz Se indlæg
Hej.
Bordpladen er 'Rådnet' ved håndvasken. Det er derfor de ønsker en ny bordplade.
Er der ikke også noget med at hvis mine forældre flytter så skal de ikke hæftes for den ødelagte bordplade.? Det er også noget der bekymrer dem.
Det kommer an på hvilken konkret vedligeholdelsesordning de er på. De almene boliger jeg har boet i kørte med at istandsættelsesomkostninger bliver reduceret med 1% for hver måned man har boet der så efter ca. 9 år skal man faktisk ikke betale noget med mindre der er tale om decideret misligholdelse af tingene. Om en vandskade på en 20 år gammel bordplade kan betragtes som sådan skal jeg ikke kunne sige.

Dine forældre kan jo evt søge om at få nyt køkken eller (bare bordplade) med betaling over huslejen og så vente med at flytte til det er lavet. Så kommer de kun til at betale for et par måneder med lidt højere husleje og afleverer et køkken der ikke kan sættes en finger på Forbedringer der er lagt ind over huslejen hænger man jo kun regningen for indtil man flytter og derefter er det næste lejers "problem" selvom jeg tvivler på ret mange vil se det som et problem at betale lidt ekstra for at få et helt nyt køkken i stedet for et gammelt slidt.
__________________
I sincerely believe that banking establishments are more dangerous than standing armies, and that the principles of spending money to be paid by posterity, under the name of funding, is but swindling futurity on a large scale. - Thomas Jefferson
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 6th March 2013, 08:12 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Mar 2013
Indlæg: 21
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Firsttimebuyer Se indlæg
Det kommer an på hvilken konkret vedligeholdelsesordning de er på. De almene boliger jeg har boet i kørte med at istandsættelsesomkostninger bliver reduceret med 1% for hver måned man har boet der så efter ca. 9 år skal man faktisk ikke betale noget med mindre der er tale om decideret misligholdelse af tingene. Om en vandskade på en 20 år gammel bordplade kan betragtes som sådan skal jeg ikke kunne sige.

Dine forældre kan jo evt søge om at få nyt køkken eller (bare bordplade) med betaling over huslejen og så vente med at flytte til det er lavet. Så kommer de kun til at betale for et par måneder med lidt højere husleje og afleverer et køkken der ikke kan sættes en finger på Forbedringer der er lagt ind over huslejen hænger man jo kun regningen for indtil man flytter og derefter er det næste lejers "problem" selvom jeg tvivler på ret mange vil se det som et problem at betale lidt ekstra for at få et helt nyt køkken i stedet for et gammelt slidt.
Ja. Jeg mener at de har den ordning med at hvis de har boet i længere tid så slipper de.
Mange tak. Jeg siger det videre.
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 17th March 2013, 11:27 AM
Member
 
Registreringsdato: Feb 2013
Indlæg: 33
Standard

Jammen, udlejeres topmål af grådighed skal man lede længe efter.

En bygning som denne vil meget muligt have en vedligeholdelses konto og der er ganske urealtisk at tro ting holder for evigt. Vand på en køkkenplade er ikke ualmindeligt og at kvaliteten af bordpladen kun holder 20 år er ikke lejers problem.

Slid og ælde dækkes af udlejer, det er hvad en vedligeholdelses konto skal bruges til. Klag til kommunens huslejenævn hvis der er kommet et skriftelig påbud fra udlejer.
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 17th March 2013, 11:57 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Feb 2009
Indlæg: 5,136
Standard

Origa - du glemmer, at der er tale om en almen bolig, hvor man kører efter balanceprincippet (huslejeindtægter og drifts- og vedligeholdelsesomkostninger skal balancere).

Enhver forbedring udover budgettet påvirker derfor huslejeniveauet i opadgående retning. Derforuden er budgettet jo vedtaget af beboerne selv, og hvis de er interesserede i et lavt huslejeniveau og lave årlige huslejestigninger, så kan der sagtens være afsat så få penge, at selv en bordplade kan påvirke budgettet.

Som Firsttimebuyer så er inde (og djbaaz efterfølgende nikker genkendende til), så er der i almene boliger to måder at organisere lejlighedsvedligeholdelsen på:

A-ordning: Lejligheden afleveres og modtages i nyistandsat tilstand. Man sørger som beboer ved indflytningen for at dokumentere eventuelle mangler, og hver måned reduceres beboerens andel af istandsættelsesomkostningerne med 1%. Således betaler man efter 100 måneders botid ikke længere for normalindstandsættelsen.

B-ordning: Lejligheden afleveres og modtages i brugbar, men ikke nymalet tilstand. Det giver mærkbart lavere indskud og fraflytningsregninger, men så modtager man også lejligheden i en lidt lavere renoveringsstand. Her har man som almen beboer også adgang til en vedligeholdelseskonto.

Uanset hvilken ordning beboerne har vedtaget for afdelingen, så ville en mulighed ville min mening være en udskiftning af bordpladen foretaget af forældrene; det skal efter reglerne om almene beboeres ret til individuelle forbedringer meldes til ejendomskontoret og udføres håndværksmæssigt forsvarligt. Til gengæld kan det ikke påvirke huslejeniveauet, da man jo ikke belaster budgettet.

Derforuden kunne de jo:

1. Overveje at udskifte køkkenet på egen regning. Det skal meldes og udføres korrekt, men forøger ikke huslejen og giver mulighed for op til 150.000 kr i kompensation, når de fraflytter.

2. Tage et forbedringslån i ejendommen, som betaler for et nyt køkken; det giver, som Firsttimebuyer så rigtigt nævner det, istedet et forbedringsgebyr, som både de og fremtidige beboere skal betale, indtil det er afdraget (lånet er ofte 10- eller 20-årigt).
Besvar med citat
  #9 (permalink)  
Gammel 17th March 2013, 12:06 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Feb 2009
Indlæg: 5,136
Standard

Endelig har man som beboer i en almen bolig ikke adgang til kommunens huslejenævn (det varetager alene tvister i private udlejningsboliger). Man skal istedet have fat i kommunens beboerklagenævn, såfremt tvisten skulle udvikle sig i en mere konfrontatorisk retning.
Besvar med citat
  #10 (permalink)  
Gammel 18th March 2013, 08:31 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Dec 2011
Indlæg: 1,848
Standard

[quote=Crumar;295816]1. Overveje at udskifte køkkenet på egen regning. Det skal meldes og udføres korrekt, men forøger ikke huslejen og giver mulighed for op til 150.000 kr i kompensation, når de fraflytter.
QUOTE]

Det er da kun ca. 120.000kr der gives i godtgørelse, fratrukket afskrivning i den tid det har været brugt.
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Råd til indretning af køkken/alrum rusticolus Generelt 23 3rd January 2013 07:34 PM
Køkken leverandører JBOR Generelt 16 6th November 2012 10:37 AM
Gas vs. El køkken omkostninger m.m webmonkey Generelt 14 23rd March 2011 09:32 AM
Køkken alrum? benj0219 Generelt 55 2nd December 2009 10:59 PM
Opsætning af nyt køkken med Afskrivning Jungleman Jura 4 27th August 2009 10:43 PM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 01:53 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.