Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Boligdebatten > Generelt
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 10th September 2018, 07:18 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2009
Indlæg: 222
Standard Grundejerforening og delegation af opgaver

På vejen jeg bor på er der jf. lokalplanen pligt for alle parceller at være medlem af en grundejerforening. Grundejerforeningen er stiftet og i vedtægterne fremgår det bl.a. at:

"Grundejerforeningens medlemmer er de til enhver tid værende tinglyste ejere af ejendommene indenfor lokalplanområde XXX"

og
"Grundejerforeningen foretager opkrævning over for det hos bestyrelsen registrerede medlem på tidspunktet hvor beløbet forfalder til betaling."
og
"Ethvert medlem har pligt til at deltage i de til gennemførelse af Grundejerforeningens formål fornødne udgifter i henhold til fordelingstallet, jf. punkt 5. Grundejerforeningen hæfter med sin formue for Grundejerforeningens forpligtelser. Medlemmerne hæfter ikke for Grundejerforeningens forpligtelser overfor tredjemand – hverken direkte
eller indirekte. Ved aftaler indgået af Grundejerforeningen forpligtes, henholdsvis berettiges, alene Grundejerforeningen."

Området i grundejerforeningen udgøres af flere storparceller hvor der eksisterer parcelforeninger, hvor der ligeledes er tinglyst krav om medlemsskab og lignende vedtægter om kontingent og deslige. Området i grundejerforeningen er blandet og omfatter almindelige parcelhuse, rækkehuse, en boligforening og flere kommunale institutioner.


Bestyrelsen i grundejerforeningen ønsker ikke at grundejerforeningen skal opkræve kontingenter for dens medlemmer, og har internt besluttet at de respektive parcelforeninger selv er ansvarlige for at opkræve grundejerforeningens kontingenter ved de respektive medlemmer. Vi taler ikke parcelforeningernes kontingent, men grundejerforeningens kontingent. Parcelforeningerne skal således udsende opkrævninger på vegne af grundejerforeningen og forestå rykkere mv. Såfremt et medlem ikke betaler rettidigt, skal parcelforeningen tillige betale en bod på kr. 500,-

Er ovenstående beslutning i grundejerforeningens bestyrelse noget som parcelforeningerne uden videre skal rette sig efter, og er dette normalt praksis andre steder? I vores parcelforeningen finder vi det helt forkert og i strid med vedtægterne.
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 10th September 2018, 07:51 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Nov 2017
Indlæg: 15
Standard

Betal problem løst
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 10th September 2018, 08:18 PM
Member
 
Registreringsdato: Oct 2015
Indlæg: 67
Standard

De storparceller med parcelforeninger - hvem er den tinglyste ejer? Hvis det er parcelforeningen, så er det vel hos parcelforeningen, at kontingentet skal opkræves. Hvem der internt i parcelforeningen skal betale og opkræve vil så også være grundejerforeningen uvedkommende.
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 10th September 2018, 08:36 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2009
Indlæg: 222
Standard

Medlemmerne af grundejerforeningen er de tinglyste ejere af ejendommene inden for lokalplanområdet. Parcelforeningerne som helhed er ikke medlemmer af grundejerforeningen.

Der er ingen af medlemmerne der har noget mod af betale.

Spørgsmålet går på om grundejerforeningen med rette kan kræve at parcelforeningerne står for opkrævningerne ved de enkelte medlemmer, frem for at grundejerforeningen selv gør det, som vedtægterne siger.

Det ville, som jeg ser det, svare til at parcelforeningerne krævede at grundejerforeningen opkrævede kontingenter til parcelforeningerne.
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 11th September 2018, 08:54 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Nov 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 121
Standard

På trods af at folk er villige til at betale, er det stadig et stort arbejde at opkræve kontingent.

Få ved næste generalforsamling oprettet nogle underafdelinger der står for indkrævning i de respektive områder.

Alternativt så insister på at bestyrelsen står for det - det bliver så nok bare sværere at få nogen til at melde sig til det frivillige arbejde -> der skal købes bistand udefra -> det bliver dyrt.
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 11th September 2018, 06:47 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2009
Indlæg: 222
Standard

Det ser da ikke specielt dyrt ud fx her: https://www.foreningsadministrator.dk/priser
Så ville man selvfølgelig være tvunget til at lave og vedligeholde en medlemsliste, men de data eksisterer jo allerede i parcelforeningerne.
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 12th September 2018, 08:48 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Nov 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 121
Standard

Hej phaidros,

Det er da bare at købe sig til ydelsen så :-)

Da jeg skrev "dyrt" tænkte jeg mere i tilfældet af at der ikke var nok folk til en bestyrelse, og at en sådan skulle hentes ind. Kan man tage den administrative del fra de frivillige til den pris du linker til (jeg har ikke nærlæst) er det da bestemt værd at overveje!
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Hvordan klager man over en grundejerforening smors Generelt 2 10th March 2016 07:35 AM
Kan en grundejerforening blive ejer af en privat fællesvej? willi Jura 3 21st September 2014 03:55 PM
Dyr grundejerforening? Eller rimeligt? Boliggøgleren Generelt 3 4th February 2013 12:50 PM
Udmeldelse af grundejerforening nord47 Generelt 6 13th March 2012 07:35 PM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 06:13 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.