Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Boligdebatten > Generelt
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 14th May 2019, 04:47 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2017
Lokation: Aalborg
Indlæg: 163
Standard Hvornår kan man bruge egne håndværkere hvis byggefirma ikke reagerer?

I min kontrakt med byggefirma står der, at jeg kan lade egne håndværkere rette fejl på byggefirmaets regning hvis de ikke gør noget.

Hvornår kan jeg benytte mig af det? Byggefirma reagerer ikke på henvendelser og jeg har givet dem en tidsfrist på et par uger at udbedre en fejl i og skrevet til deres ledelse, at jeg ikke kan kontakte deres medarbejdere.
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 14th May 2019, 05:48 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2017
Indlæg: 551
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af wojciii Se indlæg
I min kontrakt med byggefirma står der, at jeg kan lade egne håndværkere rette fejl på byggefirmaets regning hvis de ikke gør noget.

Hvornår kan jeg benytte mig af det? Byggefirma reagerer ikke på henvendelser og jeg har givet dem en tidsfrist på et par uger at udbedre en fejl i og skrevet til deres ledelse, at jeg ikke kan kontakte deres medarbejdere.
Tag ikke mit svar alene for gode varer. Men umiddelbart tror jeg ikke at du må lade andre udbedre fejl på byggeriet, uden at der foreligger et syn og skøn, som beskriver fejlene klokkeklart samtidig med at byggefirmaet har fået adskillige varslinger om at der skal udbedres, og at i efterfølgende jf. jeres kontrakt vil foretage udbedring.

Det lyder som en blankocheck når man læser det, men i praksis skal i nok have helt styr på dokumentation for fejl og mangler, samt kunne dokumentere at i har givet byggefirmaet flere påbud/varslinger om at få udbedret fejlen og mangler.

Er det mangler som f.eks. defekte forsyningsinstallationer, vil fristerne nok være kortere end f.eks. dårlig maling/fuger o.l.
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 14th May 2019, 08:46 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2017
Lokation: Aalborg
Indlæg: 163
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Hansen41 Se indlæg
Tag ikke mit svar alene for gode varer. Men umiddelbart tror jeg ikke at du må lade andre udbedre fejl på byggeriet, uden at der foreligger et syn og skøn, som beskriver fejlene klokkeklart samtidig med at byggefirmaet har fået adskillige varslinger om at der skal udbedres, og at i efterfølgende jf. jeres kontrakt vil foretage udbedring.

Det lyder som en blankocheck når man læser det, men i praksis skal i nok have helt styr på dokumentation for fejl og mangler, samt kunne dokumentere at i har givet byggefirmaet flere påbud/varslinger om at få udbedret fejlen og mangler.

Er det mangler som f.eks. defekte forsyningsinstallationer, vil fristerne nok være kortere end f.eks. dårlig maling/fuger o.l.
Jeg har bygget med Hybel og samarbejdet har fungeret nogenlunde.

De har været meget langsomme med at komme med en plan for hvornår lyset i vores stue, som ikke virker, skal ordnes. Jeg er blevet træt af at ringe til dem og har skrevet en e-mail til deres direktion efter et par ugers forsøg på kontakt.

Nu har jeg fået en dato for hvornår de kommer og ordner lyset, men jeg gider reelt ikke at skulle igennem den slags hver gang jeg kommunikerer med dem.

Jeg vil egentligt gerne vide hvornår jeg kan skifte til andre håndværkere hvis noget ikke bliver ordnet af Hybel.

Altså først får Hybel en deadline for hvornår jeg synes, at det rimeligt at de ordner en fejl - lad os sige en måned ud i fremtiden. Hvis de ikke reagerer eller overholder den skriver jeg til dem og meddeler jeg dem, at jeg finder egne håndværkere til at fixe problemet på deres regning.

Hvis de ikke reagerer eller kommer med undskyldninger bør jeg være i stand til at finde en anden til at ordne en skade.

Bør forsikring blive indraget i det her? Er det noget som byggeskadeforsikring tager sig af?
__________________
MVH

Michael
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 14th May 2019, 09:10 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Nov 2016
Indlæg: 650
Standard

Byggeskadeforsikringen dækker kun "væsentlige" byggeskader og forhold, som "på afgørende måde nedsætter brugbarheden af bygningen". At lyset i stuen ikke virker, konstituerer nok ikke en byggeskade i henhold til forsikringen.

Hvis der er forhold, som udgør en byggeskade, kan du anmelde til forsikringen. Forsikringen vil i første omgang henvise til entreprenøren. Men hvis entreprenøren af en eller anden grund (behøver ikke være konkurs) ikke kan formås at udbedre skaden inden for "rimelig tid", hæfter forsikringsselskabet.
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 14th May 2019, 02:22 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2011
Indlæg: 3,963
Standard

Hybel huse plejer nu at have styr på deres ting, men der vil altid være undtagelser. De kontakter jo bare deres leverandør, reagerer han ikke er det træls for Hybel. Det er jo ikke jeres problem.

Hvis der er en mangel og Hybel accepterer manglen og det er jo enkelt nok når en kontakt ikke virker, så kan man lade manglen udbedre af andre. Men hvad så når man fremsender regningen til Hybel og de ikke betaler.


I praksis tror jeg bare i kan en anden udbedre manglen og fremsende regningen til Hybel, såfremt manglen er umiddelbar og dokumenterbar. Jeg vil tro at Hybel bare videresender regningen til den leverandør der ganske sikkert har fået mulighed for at udbere. Hybel skal nok få sine penge. Nogen gange tror jeg faktisk at det er en løsning alle er glade for, entrteprenøren der ikke har udbedret manglen er sikkert glad for at få sagen ud af verden, han har sikkert mega travlt.


Forsikringen er ikke aktuel i eksemplet. Send en mail til Hybel at det er det i gør, så accepterer de nok det.
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Kan et 'håndværkertilbud' være til ikke-håndværkere?? Hjælp! cillesofie Generelt 10 14th March 2019 06:11 AM
Byggefirma har ikke overholdt 8 ugers frist Elmkvist Generelt 4 24th August 2016 06:39 PM
Oplever I også håndværkere, som ikke vender tilbage? megatronical Generelt 16 22nd October 2015 10:32 AM
Hvis ATP ikke får det som de vil have det Thomas Finansiering 3 18th April 2011 05:40 PM
Hvorfor mæglernes egne oplysninger ikke dur. Thomas Generelt 1 8th August 2009 09:25 AM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 09:51 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.