Grundlæggende virker vi enige vis-a-vis grundskyld. Man kan så argumentere for, at grundskylden ikke bør være der - og så kommer man ud i et nyt - og ikke nødvendigvis bedre - sæt af korrektioner.
Denne sætning: "Enhederne der angives m2-pris på er der markant mindre end kommunerne." forstår jeg ikke helt - refereres der til det datamateriale som jeg brugte?
Er det således at man altid, f.eks i Københavns Kommune, kan regne med at en etageejendom overholder specifikke bebyggelsesprocenter, eller har man historisk defineret f.eks at dette kvarter er "højt og tæt" og hermed ikke sat konkrete tal på bebyggelsesprocenten?
Jeg tror også vi er nogenlunde enige.
Den med enhederne, vil jeg bare præcisere at der sagtens kan være forskellige m2-pris forskellige steder i kommunen. Københavns kommune vil fx skulle have en forskellige m2-pris om det er Østerbro eller Sundbyvester plads på Amager. Præcis som i det gamle system.
Jeg er rimelig sikke på at fx Kbh kommune har præcise bebyggelsesprocenter på alle områder. Umiddelbart fremgår der dog ikke noget i OIS for de ældste dele. Jeg er dog ret sikker på at det er defineret et eller andet sted i en kommuneplan.
Det er helt hen i vejret. Mæglere kan intet, som en maskine ikke kan gøre lige så godt - bare se programmerne, hvor mæglere prøver at anslå salgspriserne. Mæglerne gør præcis det, at de bruger de data, de har til rådighed.
I de programmer er mæglerne typisk sendt ud i et område de ikke kender, jeg har i hvert fald aldrig set andet.
At en mægler der plejer at arbejde på Frederiksberg ikke aner hvad prisniveauet er i Thyborøn siger ikke rigtigt noget om hans evne til at vurdere boliger på Frederiksberg.
Den med enhederne, vil jeg bare præcisere at der sagtens kan være forskellige m2-pris forskellige steder i kommunen. Københavns kommune vil fx skulle have en forskellige m2-pris om det er Østerbro eller Sundbyvester plads på Amager. Præcis som i det gamle system.
Jeg er rimelig sikke på at fx Kbh kommune har præcise bebyggelsesprocenter på alle områder. Umiddelbart fremgår der dog ikke noget i OIS for de ældste dele. Jeg er dog ret sikker på at det er defineret et eller andet sted i en kommuneplan.
Det er faktisk langt fra korrekt. I alle de gamle dele af København fastsætter kommuneplanen en langt lavere bebyggelsesprocent end den aktuelle bebyggelse. De indre brokvarteret har typisk en bebyggelsesprocent på hver grund på 250 - 350%, men de generelle rammer i kommuneplanerne ligger på 110 - 150%. Det er en af grundene til at en vurdering af grund som ubebygget giver et ekstremt misvisende billede af hvad den er værd ift. den bebyggelse der står i dag.
I de programmer er mæglerne typisk sendt ud i et område de ikke kender, jeg har i hvert fald aldrig set andet.
At en mægler der plejer at arbejde på Frederiksberg ikke aner hvad prisniveauet er i Thyborøn siger ikke rigtigt noget om hans evne til at vurdere boliger på Frederiksberg.
Det er jo præcis det jeg skriver - mæglerne bruger data til at vurdere ejendomme. Det har meget lidt med noget som helst skøn at gøre.
Tjek bare mæglerstats. De seriøse rammer samlet typisk inden for 2-3% af de faktiske salgspriser på lejligheder - det sker kun med data i baghånden.
Det er jo præcis det jeg skriver - mæglerne bruger data til at vurdere ejendomme. Det har meget lidt med noget som helst skøn at gøre.
Tjek bare mæglerstats. De seriøse rammer samlet typisk inden for 2-3% af de faktiske salgspriser på lejligheder - det sker kun med data i baghånden.
Træfsikkerheden er betydelig større på lejligheder end på huse, hvilket Vurderingsstyrelsen også selv indikerer i deres vurdering af en træfsikkerhed på 71-89%, hvor lejlighederne ligger i toppen.
Men især for husene vil den kantstens vurdering som der reelt er tale om aldrig kunne matche mæglerens vurdering.
Træfsikkerheden er betydelig større på lejligheder end på huse, hvilket Vurderingsstyrelsen også selv indikerer i deres vurdering af en træfsikkerhed på 71-89%, hvor lejlighederne ligger i toppen.
Men især for husene vil den kantstens vurdering som der reelt er tale om aldrig kunne matche mæglerens vurdering.
Det er for ejendomsværdien. Lejlighederne er udskudt til allersidst i tidsplanen fordi de er umulige at vurdere grundværdien af.