![]() |
Fordi det system ikke duer. Bare sammenlign prisudviklingen i København kontra Lolland over 20 år.
|
Citer:
|
Citer:
|
Citer:
Eksempel 3 boliger i samme område med forskellig kvm pris: 1: 30.000 2: 37.000 3: 43.000 gennemsnit: 36.000 Beskatter du kun ud fra kvm priser vil den dyre (og nok bedre) bolig skulle betale for lidt og den dårlige betale for meget. Ved at betale ud fra købsprisen med løbende justering fanger du det. Eksempelvis hvis priserne er steget med 20% næste år: 1: 30.000 --> 36.000 | skat: 300 --> 360 kr/kvm (+60) 2: 37.000 --> 44.400 | skat: 370 --> 444 kr/kvm (+74) 3: 43.000 --> 51.600 | skat: 430 --> 516 kr/kvm (+86) Nu får du altså en mere fair beskatning der tager hensyn til både lokation og boligens kvalitet på købstidspunktet. Det tager også forbehold for variation i lokationskvalitet lokalt, eksempelvis 2 indentiske huse men det ene ligger i første række til stor motorvej, det andet ligger i anden række. Dette vil være udtalt i salgsprisen og derfor inkluderet allerede så du behøver ikke have det som parameter i en åndsvag model. Købsprisen siger alt om den samlede værdi for en bolig, så istedet for at smide den væk fra dag 1 og prøve at beregne en helt anden værdi så brug den istedet for købsprisen er på købstidspunktet faktisk det boligen er værd og vil du have et godt gæt på hvad din bolig er værd 5 år senere så kig på hvad naboens hus lige er blevet solgt for. Dette system vil også snildt gøre at liebhaverboliger, eksempelvis nogle af de kæmpe ejerlejligheder hvor der kun er meget få men ekstremt rige købere der går til 100.000kr også vil blive korrekt beskattet ud fra deres købsværdi. Noget som "folket" sikkert vil være rigtig rigtig tilfredse med. Så slipper du også for at skulle kigge på 180 parametre og vurdere hvilke af dem der er udslagsgivende for en skønhedsfaktor det gør, at nogle helt ekstremt rige individer er villige til at betale 2-3x kvm pris for området for den bolig. |
Det er uklart, om det er grundskyld eller ejendomsværdiskat, du er i gang med at beregne på den måde.
Der er en stor udfordring i, at ikke alle ejendomme handles lige ofte. Når nr. 17A får sin skat beregnet på grundlag af gamle offentlige vurderinger, og nr. 17B får sin skat beregnet på grundlag af en købspris i 2021, lyder det som en opskrift på vanskeligheder i forhold til ligebehandlingsprincipper. Procentreguleringsprincippet virker ikke i sig selv urimeligt. |
Ligehvadfornoget?
Det ordnes da med et pennestrøg, det er allerede lavet så man ikke kan klage med mindre der er vildt stor afvigelse. 40% over naboen i et identisk hus er ikke nødvendigvis nok længere. |
Citer:
|
Citer:
Citer:
|
Citer:
Hvad med folk der renoverer løbende og forbedre værdien af boligen? Hvad med salg af grunde/nedrivningsprojekter? Udstykningers værdiforøgelse? Omlægning af landbrug til beboelse? Nyopførte lejlighedskomplekser? Forældresalg og andre salg til fordelagtig pris? Man kunne blive ved. Resultatet er et kæmpe læs manuelt arbejde for hver sag vil skulle behandles manuelt, hvis ikke den er helt og aldeles standard på alle leder og kanter. Det virker ikke! |
Citer:
Alle de ting du nævner er jo lige præcis noget det nye system heller ikke kan og aldrig kommer til at kunne og nok er hele grunden til at det er blevet udskudt så meget og haft budget eksplosioner. Du er nødt til manuelt at tage stilling til de her ting. Igen, accepter at det koster en %'del af indtjeningen at administrer systemet. Man kunne eksempelvis afstemme skat den dag huset bliver solgt således at man bliver løbende beskattet og afregner færdigt til sidst. Hvis den procentvise regulering rammer nogenlunde rigtigt vil du have betalt nogenlunde det rigtige i skat og hvis du er under en eller anden grænse burde man nok ikke gøre mere ved det. Lad os eksempelvis sige det hus du nævner der er købt for 4 og solgt for 7, ejerskab over 5 år hvor områdets priser er steget 7% om året: 0: 4 -> skat: 40.000 1: 4.28 -> skat: 42.800 2: 4.57 -> skat: 45.700 3: 4.90 -> skat: 49.000 4: 5.24 -> skat: 52.240 5: 5.61 -> skat: 56.100 Så vurdering er på 5.61 mio taget ud fra prisudviklinge i området men du må jo have gjort noget specielt ved dit hus siden det er mere værd. Det kan man så være ligeglad med, eller også kunne man jo regne baglæns og sige at du egentligt har haft en årlig stigning på 11.8% istedet for områdets 7%, dvs din skat BURDE have været: 0: 4 -> skat: 40.000 (+0) 1: 4.47 -> skat: 44.700 (+1900) 2: 4.99 -> skat: 49.900 (+4200) 3: 5.58 -> skat: 55.800 (+6800) 4: 6.25 -> skat: 62.500 (+10260) 5: 7.00 -> skat: 70.000 (+13900) Så når ud sælger huset skal du lige smide 37k forbi skat fordi du har betalt for lidt. Samme hvis du har betalt for meget. 37k ekstra på 3 mio fortjeneste (-whatever udbygning har kostet) er ikke det store imo - samlet betaler du ca 320k i skat over de 5 år men kommer ud med 3 mio. i fortjeneste. Det er satme billigt sluppet ifht. gevinstbeskatning. Har du lavet en reel udbygning kunne man jo køre modellen frem med normal fremskrivning til året for udbygningen og så fordele den ekstra gevinst ud fra salgstidspunktet tilbage til året for udbygningen. Man kan også gøre noget helt 3. Case and point er at det er et gennemskueligt system, det grundlæggende er fair og pisse nemt. I ovenstående tilfælde kommer du til at betale den skat du burde OG du får en fordel fordi du udskyder den, så din årlige skattebesparelse kan du jo smide i aktiemarkedet hvilket bare er fedt for dig. For mig at se kan du aldrig 100% vurdere værdien helt rigtig. Men du har en købspris og på et tidspunkt også en salgspris og de er helt rigtige så lav et system med udgangspunkt i dem til løbende beskatning og så ret af til sidst. Resten må du manuelt tage stilling til for det kan et system til 3.6 mia alligevel ikke beregne kan vi jo se. |
Hvis du køber et hus til 7 mil må du også være parat til at betale skat svarede til en pris på 7 mil.
Skat sættes derfor ved køb og opdateres så derfra løbende med salgsprisen som udgangspunkt. Modellen skal derfor iterativt korrigeres hver gang der sælges en bolig. Hvis to mange boliger sælges dyrt i et område korrigeres skat op i det område. Det kunne laves som en SVM med basis input. Hvis salg afviger mere end 20% fra det modellen forudser skal det flages som outlier og vurderes manuelt. |
Citer:
Problemet er at vi jo netop ikke vil avaceskat, fordi det har vist sig meget problematisk i de lande som har indført det (primært på indlåsningseffekten), så den kommer nok aldrig igennem (og det er nok fornuftigt). Jeg mener stadig ikke vi har en gangbar model her. Jeg er helt med på, at systemet aldrig kan blive milimeter præcist og fair, uden at det har konsekvenser på andre områder. Dette er specielt tydeligt på avanceskat, hvor modellen vil være 100% fair, men det skaber et uforholdsmæssigt stort problem i indlåsningseffekten. Jeg påstår ikke at have løsningen. Men hvis jeg kender det offentlige ret, så er din model stadig for kompleks til, at den vil virke i praksis, uden at koste en jetjager om året i diverse systemer og manuelle behandlinger. |
Citer:
Udfordringen ved løbende beskatning er jo at du til hvert år vil beskatte en %'del af værdien. Du kender værdien på købs og salgsdatoen præcist fordi du har den faktiske pris. Men som sagt er det imo. hul i hovedet at de her 2 præcise priser slet ikke bruges, men istedet forsøger man fra dag 1 at estimere den. Med denne her model er den 100% præcis i år 0 og bliver fremskrevet med den lokale prisudvikling. Dvs. den er også ret præcis år 1 og bliver mindre præcis med tiden. Når du så sælger så har du igen en 100% præcis pris. Denne kan du så bruge til at regne tilbage og estimere hvor upræcis din vurdering var i hvert år og afregne med sælger således at den betalte skat kommer til at tilsvare den faktiske udvikling imellem en salgs- og købspris i stedet for et eller andet meget upræcist generelt estimat. Jeg vil mene det er meget mere simpelt og meget mere fair. Det er ikke avanceskat, men løbende beskatning med korrektion ved salg der skal korrigere det man løbende har fejlestimeret med. Det vil gøre at man fra dag 1 betaler en skat der er korrekt ifht. boligens pris, det fjerner usikkerheder på fremtidig boligbeskatning ud fra hvor lort skats model måtte være et givent år (og det fjerner hele konceptet med at du køber en bolig til én pris, men betaler skat af en hel andten) og med korrektion til sidst er du sikker på at have betalt noget fair, både i tilfælde af for meget og for lidt. Ikke millimeter fair, men fair. Alt sammen fordi man bruger købs og salgspris (som ved avanceskat) men i kontekst af løbende beskatning, i stedet for at hælde dem ud i lokummet fra dag 1 som man gør nu. Lige nu siger man ret beset at købs- og salgspris er fuldstændig urelateret til en boligs værdi.. ground truth er det skats generelle model siger. Modellens formål er at estimere markedsværdien, men du har for pokker den rigtige markedsværdien lige foran næsen i købs- og salgsprisen så man kan lige så godt bruge dem som 2 datapunkter og så trække en linje imellem og så få betalt skat af det istedet for 100% på et fantasi estimat. Du ved bare ikke salgsprisen før du har solgt så du er nødt til løbende at estimere den, noget jeg mener man med denne metode ret fint og simpelt kan gøre. Det er reelt set ligegyldigt hvad du estimere den til, hvis du bruger salgsprisen til at korrigere til sidst som i eksemplet så bliver den rigtig skat jo betalt ligegyldigt hvad. Men man ønsker self. et rimelig rigtig estimat således at når huset sælges så passer salgsprisen nogenlunde med fremskrivningen (og dermed den løbende beskatning). Dermed skal man ikke betale penge eller have penge tilbage i skat. Ligesom det egentligt er ligegyldigt hvad der står i din forskudsopgørelse, du skal nok betale det rigtige i skat. Det er bare sjovere at man har ramt rigtigt og ender på ca. 0. |
Advance beskatning virker ikke, der er ikke et eneste land hvor det virker. Hvis du tænker dig lidt om vil du forstå hvorfor. Lav mobilitet, svingene indtægter, masser af loopholes osv.
|
Citer:
|
Citer:
Når det så er sagt har skatteunddragelse jo altid været en ting. Du kan self godt sælge en cykel i garagen til 1 mio, men når du skal sælge boligen skal du også lige overbevise den næste om at det er en god idé. Og at det er en god idé at påtage sig risikoen for at blive taget i det. Hele humlen er blot at du som udgangspunkt regner med, at en gennemsnitligt bolig koster den gennemsnitlige kvadratmeterpris for området. Når du så kigger på en konkret bolig i området vil den ligge over eller under og købsprisen og købsprisen fortæller dig hvor mange %. Tesen er så, at om y antal år, ja så vil prisen på boligen cirka stadig være gennemsnitsprisen for området +/- x%, afhængigt af forbedringer men dem kan du som sagt cirka estimere ud fra forskellen i købs og salgspris sammenlignet med udvikling i området. E.g hvis en bolig på 10år er gået fra bund 20% for området til top 10%, så er resten af husene på vejen enten faldet sammen eller også er boligen blevet kraftigt forbedret. Man kan også gøre noget helt 3. - Men tag systemet med prisestimering ud fra salgspris og fremskrivning via den lokale prisudvikling som en base og så udbyg det der giver mest mening på det men begræns det kraftigt og lev med det ikke bliver perfekt. Lige nu er systemet sikkert designet fint og retfærdigt men det er ligemeget for man kommer aldrig til at kunne implementere det. Alt imens de 10 år gamle vurderinger driver længere og længere væk fra virkeligheden. |
Det synes jeg lyder meget fornuftigt og ligger sjovt nok tæt på et forslag jeg også nænvte for lang tid siden... korrektionen med salgsprisen (som jeg ikke nævnte, men blot at man betalte en løbende skat ift gnmsnitlig værdistigning) synes jeg er smart... outliers skulle tjekkes..
|
Citer:
|
https://finans.dk/erhverv/ECE1372830...ctxref=forside
Fejl i det første 15%, og her snakker vi de absolut nemmeste ejendomme at håndtere. Der er langt op ad bakken.. |
Citer:
For det første kan du reelt kun indføre den på fremtidige salg med mindre de kommende ejendomsvurderinger - modsat mange af mine og mange andres forventninger - rammer plet. Dvs en meget lang indkøringsfase som man dog kan sammenstille med den udrulningsmodel som SKAT allerede har gang i. Dernæst, begrænsningen i den lineære tilbageskrivning er at du skattemæssigt rammes lige hårdt uanset hvornår du laver forbedringer eller feks tilbygninger i ejertiden. Forbedringer eller tilbygning lavet i år 5 lige umiddelbart før salget rammer lige så hårdt som var den foretaget i år 0. Tilbygningen kan du principielt tidsdatere via BBR oplysninger men så skal du også til at vurdere ændringen i vurdering fra den dato, og så begynder kompleksiteten stille og roligt. I eksemplet var det 5 år, men hvad hvis det er 20 år. Så kan det slå rigtig hårdt ! Nu er det de færreste der reelt kender deres salgstidspunkt på forhånd, men det bliver en ekstra overvejelse for dem der overvejer forbedringer at de kan blive ekstra skattemæssigt ramt. Endelig implicerer modellen også at SKAT refunderer ejendomsskat såfremt du kommer fra boligen med et tab. |
Kan skattefar se hvor meget huse er belånt til og vil det blive brugt i den kommende vurdering ?
Kan de se hvad huse er kreditvurderet til eller er den information kun tilgængelig for kreditforeningen/banken? Hvis jeg har købt et hus til 3 mil i 2017 BBR ændres og Huset vurderes til 4 mil efter en ombygning som også sker i 2017 Jeg betaler så husskat af de 4 mil i 5 år I 2022 sælger jeg huset til 3 mil Har jeg så krav på at få penge tilbage af skat? |
Citer:
2) Nej. 3) Nej - hvis SKAT's seneste vurdering af ejendommen viser, at der er betalt for meget, går pengene til ejeren i 2024/25, når tilbagebetalingen sker. |
Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 05:34 PM. |
Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.