Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Boligdebatten > Generelt
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 5th May 2009, 09:41 PM
Member
 
Registreringsdato: Feb 2008
Indlæg: 50
Standard Udgifter i forbindelse med eje ...

Hej - jeg håber I kan hjælpe mig med lidt økonomi.

Detaljerede svar er meget velkomne, men I må også gerne bare svare "Klovn!" eller "Det lyder fornuftigt" tilbage så jeg ved om jeg er nogenlunde med eller bare vanvittig ...

Vi bor p.t. til leje og vil gerne vide hvilke udgifter der er forbundet med at bo i eget hus. Vi ved jo hvad vi betaler nu og vil gerne danne og et indtryk af hvor meget forskellen i faste udgifter vil være når vi køber et hus.

Renter og afdrag på realkreditlån og banklån kan nemt findes på diverse hjemmesider men der er jo omkostninger udover dette.

Vi sidder med en salgsopstilling der indeholder følgende årlige udgifter:

Grundlag for ejendomsskatter: 1,2 mio.
Ejendomsskatter 2009: 4.900
Forsikring: 3.200
Renovation: 2.100
Antennebidrag: 1.800
Andre off. udgifter: 200
Grundejerforening: 1.300
Jordflytningsgebyr: 12

Sammenligner vi det med mit nuværende budget optræder der jo nogle nye poster, men der er også overlap med nogle af de eksisterende poster.

Vi betaler nu 1.200 for en alm. indboforsikring men den bliver vel erstattet af den dyrere husforsikring, dvs. en merudgift på 2.000.

Antennebidraget optræder allerede på vores nuværende budget er derfor ikke en ny post på budgettet.

Tilbage er der så resten som giver i alt ca. kr. 900 pr. måned.

Forskellen i de meget faste udgifter før og efter køb vil vel derfor være prioritetsudgifterne + kr. 900 pr måned.

Udgifter til forbrug (el/vand/varme) vil vel stige nogle få hundrede kroner pr. måned.

Og herudover kommer så selvfølgelig vedligeholdelse som banken på et tidspunkt budgetterede med 500,- pr. måned. (Jeg ville nok sætte den til mindst det dobbelte).

Vil det på baggrund af ovenstående være korrekt at antage at ekstraomkostninger på eje i forhold til leje ville beløbe sig til lidt over kr. 2.000 pr. måned?

Eller har jeg overset noget vigtigt?

/sygtmarked
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 5th May 2009, 09:55 PM
Member
 
Registreringsdato: Jul 2007
Indlæg: 75
Standard

Husforsikring er ikke i stedet for indboforsikring, det er oven i. Det er en særlig forsikring der dækker selve huset mod brand m.m. men ikke det indeni (deraf navnene husforsikring og indboforsikring ).
Et par hundrede mere til f.eks. varme er ikke sikkert er nok. Det kan snildt koste 15-25.000 om året at varme et almindeligt parcelhus op afhængigt af alder, efterisolering og opvarmningsform. Der bør fremgå af salgsopstillingen hvad den tidligere ejer har brugt. Desuden kan energimærket give et fingerpeg.
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 5th May 2009, 10:06 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 7,195
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af bookabuggy Se indlæg
Husforsikring er ikke i stedet for indboforsikring, det er oven i. Det er en særlig forsikring der dækker selve huset mod brand m.m. men ikke det indeni (deraf navnene husforsikring og indboforsikring ).
For at forvirre folk ekstra findes der selskaber der sælger kombineret hus og indboforsikring Men det er korrekt at normalt skal man købe dem begge.
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 5th May 2009, 10:38 PM
Member
 
Registreringsdato: Oct 2007
Indlæg: 53
Standard

Hvad med varme, vand og el? Og angående din nuværende indboforsikring, så erstattes den ikke af en anden forsikring. I et hus har du brug for både indbo og husforsikring. På Trygs hjemmeside kan du vist beregne hvad hhv. indbo og husforsikring koster på en given adresse (hvis du altså kender den potentielt kommende adresse)
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 5th May 2009, 10:47 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Mar 2009
Indlæg: 465
Standard

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at

Ejendomsskatter 2009: 4.900

betyder at du kun skal betale en del af ejendomsskatterne for 2009, du skal derfor påregne flere af dem for 2010.

Det er mit bud, men jeg har ikke set salgsopstillingen for det pågældende hus.

mvh Benjamin
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 6th May 2009, 02:37 AM
Banned
 
Registreringsdato: Apr 2007
Indlæg: 22,952
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af sygtmarked Se indlæg
Hej - jeg håber I kan hjælpe mig med lidt økonomi.

Detaljerede svar er meget velkomne, men I må også gerne bare svare "Klovn!" eller "Det lyder fornuftigt" tilbage så jeg ved om jeg er nogenlunde med eller bare vanvittig ...

Vi bor p.t. til leje og vil gerne vide hvilke udgifter der er forbundet med at bo i eget hus. Vi ved jo hvad vi betaler nu og vil gerne danne og et indtryk af hvor meget forskellen i faste udgifter vil være når vi køber et hus.

Renter og afdrag på realkreditlån og banklån kan nemt findes på diverse hjemmesider men der er jo omkostninger udover dette.

Vi sidder med en salgsopstilling der indeholder følgende årlige udgifter:

Grundlag for ejendomsskatter: 1,2 mio.
Ejendomsskatter 2009: 4.900
Forsikring: 3.200
Renovation: 2.100
Antennebidrag: 1.800
Andre off. udgifter: 200
Grundejerforening: 1.300
Jordflytningsgebyr: 12

Sammenligner vi det med mit nuværende budget optræder der jo nogle nye poster, men der er også overlap med nogle af de eksisterende poster.

Vi betaler nu 1.200 for en alm. indboforsikring men den bliver vel erstattet af den dyrere husforsikring, dvs. en merudgift på 2.000.

Antennebidraget optræder allerede på vores nuværende budget er derfor ikke en ny post på budgettet.

Tilbage er der så resten som giver i alt ca. kr. 900 pr. måned.

Forskellen i de meget faste udgifter før og efter køb vil vel derfor være prioritetsudgifterne + kr. 900 pr måned.

Udgifter til forbrug (el/vand/varme) vil vel stige nogle få hundrede kroner pr. måned.

Og herudover kommer så selvfølgelig vedligeholdelse som banken på et tidspunkt budgetterede med 500,- pr. måned. (Jeg ville nok sætte den til mindst det dobbelte).

Vil det på baggrund af ovenstående være korrekt at antage at ekstraomkostninger på eje i forhold til leje ville beløbe sig til lidt over kr. 2.000 pr. måned?

Eller har jeg overset noget vigtigt?

/sygtmarked
Der er en udgift til, som ikke fremgår af en salgsopstilling:

Værditabet, som i øjeblikket er ganske voldsomt visse steder i landet!
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 6th May 2009, 02:48 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 571
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Thomas Se indlæg
Der er en udgift til, som ikke fremgår af en salgsopstilling:

Værditabet, som i øjeblikket er ganske voldsomt visse steder i landet!
Det er reelt nok Thomas, men

1) hvis man kan afholde udgifterne i huset selv når det falder i værdi
2) faktisk har huset for at bo i det, ikke for at tjene penge

Så er værditabet ikke nødvendigvis noget man skal regne stort med, IMO. Man skal være klar over konsekvensen (stavnsbinding eller tab ved salg), men det ikke som sådan en ekstra udgift ved at gå fra lejer til ejer.
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 6th May 2009, 03:01 AM
Banned
 
Registreringsdato: Apr 2007
Indlæg: 22,952
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af nobody Se indlæg
Det er reelt nok Thomas, men

1) hvis man kan afholde udgifterne i huset selv når det falder i værdi
2) faktisk har huset for at bo i det, ikke for at tjene penge

Så er værditabet ikke nødvendigvis noget man skal regne stort med, IMO. Man skal være klar over konsekvensen (stavnsbinding eller tab ved salg), men det ikke som sådan en ekstra udgift ved at gå fra lejer til ejer.
Gu er det en ekstra udgift; den vil åbenbare sig, når man er mest sårbar: Under skilsmisse, under arbejdsløshed, ved uarbejdsdygtighed, ved langvarig sygdom efter en ulykke.

Havde situationen været omvendt, at priserne steg, så kunne man slippe fra ulykkerne med et minimum af økonomiske bekymringer.

Er du lejer, bliver det meget svært at smide dig ud af din bolig. Det går ganske af sig selv for en "ejer" bolig.
Besvar med citat
  #9 (permalink)  
Gammel 6th May 2009, 03:16 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 571
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Thomas Se indlæg
Gu er det en ekstra udgift; den vil åbenbare sig, når man er mest sårbar: Under skilsmisse, under arbejdsløshed, ved uarbejdsdygtighed, ved langvarig sygdom efter en ulykke.
Jeg er ikke uenig i analysen af, at det kan gå galt og have konsekvenser. Jeg mener bare ikke økonomisk analyse kan bruges, til at tage højde for uforudsete ting. Livet går trods alt videre, uanset økonomisk krise. Folk får børn og har brug for mere plads, folk dør og må sælge, osv, osv. Du kan jo heller ikke indregne at folk ikke må dø, da det er økonomisk galemathias på nuværende tidspunkt ;-)
Besvar med citat
  #10 (permalink)  
Gammel 6th May 2009, 06:27 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2008
Indlæg: 7,195
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af nobody Se indlæg
Jeg er ikke uenig i analysen af, at det kan gå galt og have konsekvenser. Jeg mener bare ikke økonomisk analyse kan bruges, til at tage højde for uforudsete ting. Livet går trods alt videre, uanset økonomisk krise. Folk får børn og har brug for mere plads, folk dør og må sælge, osv, osv. Du kan jo heller ikke indregne at folk ikke må dø, da det er økonomisk galemathias på nuværende tidspunkt ;-)
Der er ikke noget økonomisk problem forbundet med dødsfald. Ihvertfald ikke noget der let kan løses gennem en ganske simpel og billig livsforsikring.

Men skillsmisse kan man desværre ikke forsikre sig imod og derfor bør man istedet tænke over hvordan man er stillet hvis det sker.
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Faste udgifter ved lejebolig? Lakridshat Finansiering 0 12th April 2009 07:28 PM
Normale udgifter Ebsen Generelt 3 22nd February 2009 09:50 PM
Dispositionsdato, overtagelsesdato og udgifter Majse Generelt 1 5th February 2009 09:56 AM
Tilbageførsler i forbindelse med 01JAN05 Thomas Generelt 0 22nd September 2008 02:41 PM
Dine udgifter er steget med 15.000 kroner Gorrion Generelt 7 22nd May 2008 07:39 AM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 02:48 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.