Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Lejeboligdebatten > Jura
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 6th November 2012, 09:40 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Nov 2012
Indlæg: 4
Standard Vedr. istandsættelse ved fraflytning.

Hej alle..

Jeg har langt om længe modtaget min flytteopgørelse fra min gamle udlejer.
Men jeg er kommet i tvivl, om hans ret til at gøre krav til at jeg skal betale til istandsættelsen.

Jeg flyttede ud den 15. august 2012, og har først nu fået en flytteopgørelse fra ham ((D. 04 November 2012) efter at havde ringet til ham 2 gange).

Der står min lejekonktrakten at det lejede overtages nyistandsat og skal således fraflyttes. Og at istandsættelsen skal gøres af udlejerens håndværker. Derefter står der også at "alm. istandsættelse hvorved forstås maling af vægge og lofter beløber sig til kr. 9600,00."

Det næste der så står er Lejelovens § 98 stk. 2, som fastersætter en frist på 2 uger fra at jeg er flyttet, til udlejere skal fremsætte krav vedr. istandsættelsen.

Min tvivl/spørgsmål er så....

Er det "krav" nok at skrive i lejekontrakten at det kommer til at koste 9600kr. eller skal udlejeren sende et krav senest 2 uger efter at jeg er flyttet ud?

Jeg har desuden ikke fået nogle bilag med flytteopgørelsen, så der står kun at istandsættelsen fratrækkes mit depositum.

Håber der er en som kan give mig et svar.

Hilsen C.C.
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 7th November 2012, 07:18 AM
Moderator
 
Registreringsdato: Apr 2007
Lokation: 2860
Indlæg: 11,097
Standard

Virkelig godt spørgsmål.

Eftersom han ikke har givet dig mulighedfor at betale, ville jeg mene han ikke har fremsendt krav. Beløbet på 9600 ku have været et andet, og iøvrigt virker det sært ikke at give lejer muligheden for at fikse det... ??
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 7th November 2012, 07:48 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2011
Indlæg: 1,236
Standard

Svaret er, der skal på baggrund af en konkret vurdering sendes et krav senest 14 dage efter fraflytningen, men kravet behøver ikke at være i kr., det er tilstrækkeligt at sige hvad der skal laves, såfremt at man ikke kan estimerer prisen grunde kompleksitet.

HVIS du er fraflyttet d. 15. august 2012 og du først modtog en flytteopgørelse d. 4 November 2012, så behøver du ikke betalen 1 kr. da kravet ikke længere er juridisk gyldigt - selvom kravet er berettiget, er det nu forældet.
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 7th November 2012, 06:09 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Dec 2009
Indlæg: 140
Standard

Er der afholdt flyttesyn?
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 7th November 2012, 07:11 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Nov 2012
Indlæg: 4
Standard

Udlejeren gik rundt og kiggede i alle rummene, da jeg skulle give nøglen tilbage. Der blev ikke snakket om noget, der skulle gøres ved den. Så der blev ikke skrevet en rapport eller sagt noget.

Sidst redigeret af Zulle : 7th November 2012 kl. 07:14 PM.
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 8th November 2012, 09:34 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2011
Indlæg: 1,236
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Zulle Se indlæg
Udlejeren gik rundt og kiggede i alle rummene, da jeg skulle give nøglen tilbage. Der blev ikke snakket om noget, der skulle gøres ved den. Så der blev ikke skrevet en rapport eller sagt noget.
Det er normalt det man kalder et flyttesyn men der skal også lavet en fraflytter rapport, under alle omstændigheder er det udlejres ansvar at sørge for det bliver gennemført, hvis udlejer eller ønsker at lejer skal betale noget.

Udlejer kan ikke få penge fra lejere i dette tilfælde, heller ikke igennem retssystem - udlejer har ikke længere krav på noget, uanset hvad.
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 9th November 2012, 11:53 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Nov 2012
Indlæg: 4
Standard

jeg har snakket med en advokat nu, og er blevet rådet til at skrive et brev til min gamle udlejer. Hvis han ikke svare på det, så videregiver jeg den til LLO.
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 16th November 2012, 03:19 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Nov 2012
Indlæg: 4
Standard

Bare lige en update.


Jeg har haft skrevet et brev nu til min gamle udlejer. Han var selvfølgelig ikke interesseret i at blande LLO eller huslejenævnet ind i sagen, så vi blev enig om at han havde lavet en fejl, og at jeg med min godhed gik med til at jeg skal "kun" have de 7100 kr. tilbage. Sådan at han fik dækket malingen og lidt arbejde.

Så mange tak for hjælpen!
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Opgørelse efter fraflytning ( regning på istandsættelse ) robotten Generelt lejeboliger 3 17th September 2012 01:59 PM
Vedr. fraflytning af bolig Aalborg_33 Generelt lejeboliger 3 21st September 2011 08:14 AM
Vedrørende istandsættelse ved fraflytning Jeppe Lassen Jura 3 6th February 2011 11:46 PM
Istandsættelse fraflytning Pilen83 Jura 1 5th March 2010 12:40 AM
Boligsikring under istandsættelse ved fraflytning? pinkfloydhomer Generelt 2 24th March 2009 04:37 PM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 09:37 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.