Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Lejeboligdebatten > Jura
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 03:56 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Angry Vedr fraflytning/istandsættelse

Undertegnede søger råd og vejledning vedr fraflytningsregning
Er lejer i AAB og er lige flyttet til anden bolig i samme selskab

I den fraflyttede lejlighed, er der et problem med wc/bad eftersom lejligheden var “autentisk fra år 1933”
Der er ikke dampspær ej heller ventilation heller ikke fliser- kun malet - vådrummet var derfor ikke egnet til formålet,-og har ikke været det i hele lejeperioden, dette er blevet påtalt overfor bestyrelsen siden indflytningen i 2007
Ejendommens egne håndværkere har været mødt op og udbedret med : en træliste og 1/2 meter silikonefuge
Pgra fugt, er vægge og dør naturligvis beskadiget, men jeg ved heller ikke, hvordan det skulle kunne undgås -
Nu er jeg fraflyttet, og sidder og kigger på fraflytningsrapporten, hvor der bliver opkrævet for at istandsættelse,
Så spørgsmålet er: Kan man opkræve for istandsættelse af vådrum- som ikke er tilladt som vådrum?
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 04:14 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2017
Indlæg: 450
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Susanne Vejby Se indlæg
Undertegnede søger råd og vejledning vedr fraflytningsregning
Er lejer i AAB og er lige flyttet til anden bolig i samme selskab

I den fraflyttede lejlighed, er der et problem med wc/bad eftersom lejligheden var “autentisk fra år 1933”
Der er ikke dampspær ej heller ventilation heller ikke fliser- kun malet - vådrummet var derfor ikke egnet til formålet,-og har ikke været det i hele lejeperioden, dette er blevet påtalt overfor bestyrelsen siden indflytningen i 2007
Ejendommens egne håndværkere har været mødt op og udbedret med : en træliste og 1/2 meter silikonefuge
Pgra fugt, er vægge og dør naturligvis beskadiget, men jeg ved heller ikke, hvordan det skulle kunne undgås -
Nu er jeg fraflyttet, og sidder og kigger på fraflytningsrapporten, hvor der bliver opkrævet for at istandsættelse,
Så spørgsmålet er: Kan man opkræve for istandsættelse af vådrum- som ikke er tilladt som vådrum?

Synes at det kræver lidt flere informationer fra dig af, for at kunne svare på.

Overordnet skal dit lejemål istandsættes til samme stand som det var ved indflytning. Det betyder groft sagt at alt som regel skal være hvidtet, rengjort og i funktionel stand.

- Hvad står der under det konkrete punkt "istandsættelse af vådrum"? Hvor meget har AAB taget for istandsættelsen?

- Hvor længe har du beboet lejemålet?
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 05:59 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Standard

Tak for hurtig feedback
Jeg har boet i lejligheden siden Juli 2007
Når jeg kigger på vurderingsrapport,
Punktet: istandsættelse af vådrum - findes ikke derimod, er det man ønsker at udbedre beskrevet på samme ark
Foreløbig kræver de anslået 28.000kr
Pgra påstået mislighold ( vandskade)
Der mangler stadig tilbud fra blikkenslager og elektriker
Jeg er bekendt med at, lejemålet skal afleveres som modtaget, men eftersom der er meget højt til loftet derude på wc (mere end 3 meter og pladsen er meget trang- man kan kun sidde på toilet og bruge håndbruseren)
Så kunne jeg ikke selv - det kræver speciel stige og værktøj
Både køkken og toilet er/var ikke tidssvarende- men kun friskmalet ved indflytning
Kan også se på rapport at man ønsker a udskifte: vask, afløb og armatur
Både i køkken og på toilet
Man opkræver også for gulvafhøvling og lak- men der er ikke andet end helt alm slitage
Skriver her i panik fordi jeg ved der er et tidsrum hvor indsigelse skal være indgivet
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 07:12 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Hansen41 Se indlæg
Synes at det kræver lidt flere informationer fra dig af, for at kunne svare på.

Overordnet skal dit lejemål istandsættes til samme stand som det var ved indflytning. Det betyder groft sagt at alt som regel skal være hvidtet, rengjort og i funktionel stand.

- Hvad står der under det konkrete punkt "istandsættelse af vådrum"? Hvor meget har AAB taget for istandsættelsen?

- Hvor længe har du beboet lejemålet?
😊 har boet i lejemålet siden 2007
Det var en friskmalet lejlighed fra 30’erne-ikke andet
Det er ikke udspecificeret Hvert rum for sig- og der mangler stadig tilbud fra blikkenslager ( vil lige beregne de forsk tal sammen)
Jeg spørger fordi - jeg har klaget siden indflytning og de skader der er - har været u-undgåelige
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 07:15 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Susanne Vejby Se indlæg
😊 har boet i lejemålet siden 2007
Det var en friskmalet lejlighed fra 30’erne-ikke andet
Det er ikke udspecificeret Hvert rum for sig- og der mangler stadig tilbud fra blikkenslager ( vil lige beregne de forsk tal sammen)
Jeg spørger fordi - jeg har klaget siden indflytning og de skader der er - har været u-undgåelige
Tak for hurtigt feedback- jeg skal lige lære, at bruge denne side😊
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 08:39 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2017
Indlæg: 450
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Susanne Vejby Se indlæg
Tak for hurtig feedback
Jeg har boet i lejligheden siden Juli 2007
Når jeg kigger på vurderingsrapport,
Punktet: istandsættelse af vådrum - findes ikke derimod, er det man ønsker at udbedre beskrevet på samme ark
Foreløbig kræver de anslået 28.000kr
Pgra påstået mislighold ( vandskade)
Der mangler stadig tilbud fra blikkenslager og elektriker
Jeg er bekendt med at, lejemålet skal afleveres som modtaget, men eftersom der er meget højt til loftet derude på wc (mere end 3 meter og pladsen er meget trang- man kan kun sidde på toilet og bruge håndbruseren)
Så kunne jeg ikke selv - det kræver speciel stige og værktøj
Både køkken og toilet er/var ikke tidssvarende- men kun friskmalet ved indflytning
Kan også se på rapport at man ønsker a udskifte: vask, afløb og armatur
Både i køkken og på toilet
Man opkræver også for gulvafhøvling og lak- men der er ikke andet end helt alm slitage
Skriver her i panik fordi jeg ved der er et tidsrum hvor indsigelse skal være indgivet
Afhøvling af gulve og lakering lyder ikke urimeligt efter 11 års beboelse. Dét punkt ser jeg ikke at du kan få meget ud af at klage over, medmindre at der står et svimlende beløb.

Maling af badeværelse skal du gøre. At det er svært at komme til, er desværre ikke rigtig en undskyldning. Det skal hvidtes før aflevering, og en stige må på én eller anden måde kunne have klaret problemet. Det lyder derfor som et fair krav, hvis de har skulle male det efter din fraflytning.

Hvad står der konkret udspecificeret i flytteopgørelsen omkring udgifterne på 28.000 kr.? Altså hvordan fordeler beløbene sig?

Har du modtaget opgørelsen indenfor 14 dage fra du fraflyttede lejemålet, eller er den kommet efter de 14 dage?
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 08:54 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Standard Fraflytning

Tak for svar,
Jeg skal først beregne de forskellige beløb - de er ikke opstillet efter rum - derimod - i en lang række,(fra samtlige rum) ind imellem hinanden
Med hensyn til det indskud, som blev betalt ved indflytning? Ved du om det vil blive modregnet? Fordi det er slet ikke nævnt
Jeg er indstillet på at der vil blive noget egenbetaling i forb med min fraflytning -
Eftersom jeg var med til flyttesyn, overhørte jeg også at: det wc/bad ikke kan laves uden man brækker gulv op og laver det hele om-derfor er intet sket i den tid jeg var der- yderligere planlægger de modernisering af køkken og bad/wc- så jeg ved det vil blive revet ned indenfor kort tid
Jeg er bekymret for optrækkeri-
Tak for dine hurtige svar
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 08:56 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Standard Fraflytning

Jeg modtog opgørelsen d 30 april og var fraflyttet d 14 - så den er rettidig
Besvar med citat
  #9 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 09:14 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2017
Indlæg: 450
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Susanne Vejby Se indlæg
Tak for svar,
Jeg skal først beregne de forskellige beløb - de er ikke opstillet efter rum - derimod - i en lang række,(fra samtlige rum) ind imellem hinanden
Med hensyn til det indskud, som blev betalt ved indflytning? Ved du om det vil blive modregnet? Fordi det er slet ikke nævnt
Jeg er indstillet på at der vil blive noget egenbetaling i forb med min fraflytning -
Eftersom jeg var med til flyttesyn, overhørte jeg også at: det wc/bad ikke kan laves uden man brækker gulv op og laver det hele om-derfor er intet sket i den tid jeg var der- yderligere planlægger de modernisering af køkken og bad/wc- så jeg ved det vil blive revet ned indenfor kort tid
Jeg er bekymret for optrækkeri-
Tak for dine hurtige svar

Ja, beløbet vil blive modregnet i dit indbetalte depositum, og evt. over/underskud blive sendt til dig eller opkrævet oveni depositummet. Bemærk at de har ret til at tilbageholde et rimeligt beløb til dækning af varmeudgifterne for den varmeperiode du har boet i lejemålet.

Mht. bad/vvs/toilet, kan de naturligvis ikke kræve at betale for defekte installationer, men hvis de skønner at f.eks. toilettet er dårligt vedligeholdt og har sorte fastgroede render i kummen, kan de godt sige at toilettet skal skiftes. Dog ikke underliggende rørinstallationer m.m. medmindre at du har væsentligt misligeholdt dit toilet, og det har jeg til dato dog ikke hørt er sket for nogen endnu.

Det er derfor lidt svært at sige om de 28.000 kr. er rimelige, uden at se hele flytteopgørelsen og udgifternes fordeling, og naturligvis uden at vide hvordan lejemålet så ud før din indflytning og efter din fraflytning.

Du kan starte med at gøre indsigelse imod deres krav. Det kræver ikke mange linjer på en mail eller et stykke papir med din underskrift på. Har du mulighed for det, bør du prøve at nævne hvilke elementer i flytteopgørelsen du er uforstående overfor, således at udlejer har mulighed for at vurdere prisen for opgaverne igen og evt. komme dig i møde med et mindre krav. Fastholder han kravet, skal jeres krav en tur i huslejenævnet og i værste fald i boligretten.

Her og nu bør du dog starte med at gøre indsigelse.

Har du sendt mangelliste ved indflytning i 2007?

Sidst redigeret af Hansen41 : 12th May 2018 kl. 09:32 PM. Årsag: Tilføjelse
Besvar med citat
  #10 (permalink)  
Gammel 12th May 2018, 09:28 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Apr 2018
Indlæg: 7
Standard

Du har fuldstændig ret-og jeg har ikke gjort indsigelse ved indflytning mht baderum fordi man opdager det først når man har boet der kort tid ( wc ikke er beregnet til bad) jeg blev bare bekræftet under flyttesynet
Jeg vil få lagt de tal sammen og sendt en indsigelse afsted, tusind tak for din venlige interesse og gode svar�� det er meget opløftende at der er nogen der kan, og vil give sig tid��det værdsætter jeg meget- tak herfra
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Istandsættelse ved fraflytning kasperhansen Økonomi lejeboliger 7 30th September 2014 02:40 PM
Istandsættelse ved fraflytning diver19 Generelt lejeboliger 6 5th May 2014 11:07 AM
Fraflytning, istandsættelse Sjl Jura 11 15th July 2013 09:34 AM
Vedr. istandsættelse ved fraflytning. Zulle Jura 7 16th November 2012 04:19 PM
Istandsættelse fraflytning Pilen83 Jura 1 5th March 2010 01:40 AM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 05:51 PM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.