Se enkelt indlæg
  #2 (permalink)  
Gammel 7th March 2010, 08:18 PM
Lejeren Lejeren er offline
Senior Member

Registreringsdato: Aug 2008
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Hønemor Se indlæg
Jeg bor i en fremlejet ejerlejlighed og har boet her i 1 1/2 år. Nu har udlejeren imidlertid mundtligt varslet, at de måske bliver nødt til, at sælge lejligheden, fordi de ikke har råd til, at ha den. De hævder således, at det koster dem ca 2000,-kr/mdr, at ha mig boende her(efter min indbetaling af husleje). I følge lejekontrakten, er lejemålet ikke tidsbegrænset. Mundligt, har hustruen flere gange spurgt mig, hvor længe jeg har tænkt mig at bo her.Jeg har altid givet udtryk for, at jeg ikke agter at flytte. Hendes mand, har adskillige gange sagt til mig, at jeg kan bo her lige så længe jeg vil. De agtede ikke at sælge. Men nu har banken rådet dem til det alligevel og har samtidig nægtet, at omlægge deres lån. De har selv beboet lejligheden, indtil den blev for lille med børn. Lejligheden er beliggende i en lille ejendom, med kun 5 lejligheder, der alle er ejerlejligheder. Fælles er lille have, samt kælder og vaskerum. Kan de virkelig opsige mig, når der ikke er nogen skriftlig tidsbegrænsning angivet på lejekontrakten. Jeg har hverken modtaget klager eller indbetalt husleje for sent! Vh. Bekymret Hønemor
Om det koster penge for udlejer at have dig som lejer er ganske underordnet i forhold til din ret som lejer.
Et tidsubestemt lejemål kan som udgangspunkt ikke opsiges, medmindre lejer misligholder lejekontrakten eller lignende.

(Ønske om) salg af en ejerlejlighed er almindeligvis ikke en gyldig grund til opsigelse. Det kunne overvejes, om opsigelse for udlejer var mulig efter lejelovens § 83, litra g - om vægtige grunde der gør det særligt magtpåliggende for udlejer at blive løst fra lejeforholdet - men jeg kender ikke til nogen praksis på området, og jeg tror umiddelbart ikke, at den bestemmelse vil kunne anvendes af udlejer her.

Således gælder som udgangspunkt, at kun hvis den nuværende udlejer - eller den køberen af lejligheden - selv ønsker at bebo lejligheden, kan lejligheden opsiges, jf. lejelovens § 83, litra a - og da med en varsel på 1 år, jf. lejelovens § 86, stk. 2.

Du kan således indtil videre nok roligt blive boende - men på sigt ville det formentlig være en god idé at finde et andet sted at bo.
Besvar med citat