Se enkelt indlæg
  #3 (permalink)  
Gammel 27th December 2007, 04:02 PM
Gorrion Gorrion er offline
Senior Member

Registreringsdato: Apr 2007
Standard Kreditkrisen ændrer finansiel magtbalance

epn.dk - Kreditkrisen ændrer finansiel magtbalance

Kreditkrisen, der siden sommer har hærget de finansielle markeder, ser ud til at ændre den globale magtbalance i finansverdenen for altid.

Jeg tror det var i den første version af denne debat jeg pointerede at finansverdnen nok ville være forandret for altid når denne historiske krise engang er overstået.
Det kommer heller ikke bag på mig at det er visse asiatiske lande som nu opkøber store poster i de vestlige "nødlidende" banker.
Så sent som den 19. Dec skrev jeg dette i version 2.0: Man skal nok ikke klappe for meget i hænderne når Asiatiske lande og Mellemøstlige banker/fonde går på storindkøb i den Amerikanske finansverden. Selvom Dollars er faldet, er valutareserverne i disse lande så enorme at storstilet opkøb kan blive svære, for ikke at sige umulige at modstå. Det er jo også en måde for dem at slippe af med en dollar som er svækket, og nok vil være det en rum tid frem. At bytte disse for inflydelse i den Amerikanske finansverden og måske senere den Europeiske finansverden ser for mig ud som at værre endnu en "Faktor" der kan spille ind. En faktor som kan ændre hele den økonomiske dagsorden hurtigere end mange har forestillet sig.

Betegnelsen "SKAKMAT" begynder at fremtone, hvis ikke man rykker brikkerne rigtigt . . . indtil vidre er ikke een eneste brik rykket rigtigt, måske lige med undtagelse af ECB som har fastholdt renten.
Det er uhyre vigtigt at en løbsk inflation blive bekæmpet, uanset kreditkrise og udsigten til en Amerikansk Depression . . . der er en lang større økonomisk ustabilitet i vente hvis inflationstoget begynder at buldre derud af.
Løbet er kørt for en del banker og USA undgår ikke en Depression, men som det også siges i tråden er der nye tråde at spille på, og en global recession kan muligvis undgås hvis man ofre dronningen i skakspillet (USA) og kan opnå "Remi" med en stærk asiatisk vækst (Eksport til Asien).
Spørgsmålene og svarene er mange, og ingen af dem er vist rigtig sikre efterhånden . . . en ting ved jeg dog med sikkerhed, denne økonomiske krise og kollapset på det amerikanske boligmarked bliver ikke løst med rentesænkninger! tværtimod, dertil er omfanget for stort - - - løbet er på den front kørt for USA og de investeringer der er lagt fra banker, fonde , forsikringsselskaber, mm i det Amerikanske boligmaked er tabt for altid.

Sidst redigeret af Gorrion : 27th December 2007 kl. 04:08 PM.
Besvar med citat