Se enkelt indlæg
  #6 (permalink)  
Gammel 22nd November 2014, 03:17 PM
fonss fonss er offline
Senior Member

Registreringsdato: Dec 2009
Standard

Jeg er desværre lige havnet i en problemstilling tilsvarende dommen.

Jeg er dog ikke helt sikker på om man umiddelbart kan overføre dommen til mit problem, jf. at dommen fremhæver, at udlejer er professionel, hvilket ikke er tilfældet i denne sag.

Sagen er at jeg har en kontrakt til 30/6/2015, men den ønskes afsluttet allerede 01/03/2015.

Formuleringen i min kontrakts § 11 særlige vilkår lyder:

"Lejemålet er tidsbegrænset, jf. lejelovens § 80, i perioden 01.07.2013 - 30.06.2015, hvor lejeaftalen ophører uden varsel fra nogen af parterne.

Det er oplyst lejerne, at tidsbegrænsningen skyldes udlejers forhold, jf. lejeloven § 80, stk. 3, da udlejer ønsker at benytte lejligheden igen efter endt studie i Odense."

Den er således langt henad vejen enslydende med formuleringen i den kontrakt dommen vedrører, som lyder således:

"Lejemålet er aftalt til at være tidsbegrænset til 2 år. Lejeperioden er gældende fra 01.07.2008 og ophører derfor til fraflytning uden yderligere varsel pr. 30.06.2010."

Men dog med det vigtige forbehold, at min kontrakt eksplicit forholder sig til begrundelsen for tidsbegrænsningen og dermed implicit - efter min vurdering - fremhæver uopsigelighed.

Hvad er jeres mening om spørgsmålet? Kan min kontrakt opsiges før tid eller gælder den til 30/6/2015?

Jeg er klar over at udlejer selvfølgelig har genudlejningspligt, hvorfor spørgsmålet kan anses for teoretisk, men jeg finder det meget interesant at få afklaret alligevel.
Den endelige afklaring kommer selvfølgelig ikke før Højesteret engang i fremtiden får spørgsmålet til bedømmelse.

På forhånd tak for jeres input
Besvar med citat