Se enkelt indlæg
  #86 (permalink)  
Gammel 27th January 2023, 02:13 PM
BenjaminHE BenjaminHE er offline
Senior Member

Registreringsdato: Mar 2009
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af cinis Se indlæg
Børshandlede værdipapirer handles til den pris, som markedet synes er rigtig lige nu. Det er ikke interessant med forsimplet snak om trends i kurser på den måde. Hvis du skal udfordre markedets aktuelle prissætning af værdipapirer, skal der nogle seriøse analyser på bordet. Og ikke at du tager en eller anden tidligere lokal top og tegner en forlængelse med en lineal langt ned i hullet. For 4 år siden var C25 på 1000. And so what.

Ja, renterne er stigende - for så vidt angår centralbankernes renter, som fastsættes af en række personer efter disses vurdering. Det er jo allerede meldt ud, at de forventer at sætte disse renter yderligere op. Og det har de magt til.

Men den 30-årige realkreditrente fastsættes på markedsvilkår. Den er ikke stigende. Investorerne vurderer pt., at 5% er attraktivt at købe. Ja, den KAN stige herfra, hvis vi får en dårlig udvikling - Finanstilsynet beskriver f.eks. nogle risikoscenarier. Men den kan også falde, hvis der kommer god udvikling.
Jeg henviser netop til Finanstilsynets risikovurdering, som er en analyse. Man kan så være uenig i analysen.

Vi kan se om 6-18 måneder, jeg er enig i analysens konklusion om stigende renter.

Ekkokammeret herinde har jo netop ikke fremlagt andet et tilbageblik 3 måneder og konkluderer at renten er faldende og afventer at renten rammer 2% fordi inflationen også er faldende. På trods af at kerne inflationen netop er stigende. Det samme er gældende for energi og råvarer, jeg kan godt afsløre at det betyder at inflationen kommer tilbage.
Besvar med citat