Se enkelt indlæg
  #89 (permalink)  
Gammel 28th January 2023, 07:23 AM
thsv thsv er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jul 2008
Lokation: Vestegnen
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af cabu Se indlæg
Krystalkuglen spørgsmål.. og hvad skal der til ?
https://www.nasdaqomxnordic.com/bond...XCSE1NYK01EA53
Jeg går ud fra at vi taler om den 30-årige obligation med afdrag, f.eks. symboliseret ved Nykredits version.
Kursen falder når renten er stigende, som f.eks. perioden 15/8-28/9 i 2022.
Derefter steg kursen frem til primo dec. for så at falde frem t. 27/12 og så tilbage op igen til de ca. 75 den ligger på nu.
At tale om stigende rente i den seneste tid er ren galimatias, men renten var jo en helt anden sidste år. Og for 2 år siden var den lange rente under 1% og denne serie lukket for nye tilbud, dengang var det ½% 30 år der var gældende, et lån jeg henviste til dengang, men mange gik efter den negative rente på Flex- og Fkort-lån.
Hvis man som privat med rentefradrag kan konvertere fra 1% f.eks. i kurs 74, til 5% i kurs lige under 100 er der en betydelig nedgang i nettoydelsen de første år, da afdraget og gælden formindskes voldsomt, selv efter betalte omk. Der går faktisk over 10 år før end nettoydelsen på det nye lån overstiger det gamle.
Lå jeg i 1% 30 år eller bedre ½% 30 år ville jeg konvertere når kursen på 5% kommer en smule under 100, så er kursgevinsten en smule større.
Så kan det gamle 1% lån måske ligge i kurs ca. 72,5, mens det nye optages i kurs 99.
Besvar med citat