Se enkelt indlæg
  #19 (permalink)  
Gammel 7th October 2023, 08:00 AM
fjeppe fjeppe er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jun 2017
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af thsv Se indlæg
Jeg tror at du glemmer værdien af rentefradraget i dit regnestykke.
Husk at man skal spare 15.000 kr i renter/bidrag for hver 10.000 kr man kan spare ved konvertering.
En kendt debattør med flere alias'er gn. tiden argumenterede netop for at vælge kort rente frem for den lange rente da denne var nede i 1 eller endog ½% over 30 år.
Og du ville jo netop sidde med lavere rente og lavere bidrag hvis du havde optaget 1% 30 år da dette var lige under kurs 100. Og du er gået glip af en fed konverteringsmulighed, da kursen på dette lån er nede i ca. 63, hvor den var oppe i 100 i jan. 2021.
Jeg kender flere, der har konverteret deres 1% lån 2 gange, først til 3 el. 3½% og siden til 5% eller en enkelt er nu gået i F5, en skrå konvertering, der satser på at renten er lavere om 5 år, bemærk at F5 renten stadigvæk er væsentligt lavere end den korte rente, hvilket antyder et fremtidigt fald i den korte rente.
Det er taget med

Jeg prøvede konverterings finten tilbage under finanskrisen, det endte næsten med at det havde kostet mig flere penge end hvis jeg havde ladet vær..

Og jeg har flere kollegaer som også konverterede deres 1% lån sidste år, og de siger alle pudsigt nok at de havde forventet et hurtigt rente fald i 2023, og fortryder at de ikke bare havde ladet det være og nydt en lav rente, inflationen skal nok over tid gøre lånet mindre værd.

Jeg tror alle jer dommedagsprofeter skal passe på med hvad I ønsker jer, for når verdenen brænder omkring jer så får det konsekvenser for alle, uanset om du har fast eller flex.

Jeg er helt enig i at hvis man optog lån i 2020 hvor den hed 0,5-1%, så skulle man ligge sig i fast, der var gevinsten ved flex minimal.

Sidst redigeret af fjeppe : 7th October 2023 kl. 08:10 AM.
Besvar med citat