Se enkelt indlæg
  #58 (permalink)  
Gammel 17th February 2009, 08:59 PM
CK83 CK83 er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jun 2008
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Crumar Se indlæg
Jeg tænkte nøjagtigt det samme, Pinkfloydhomer. Det er altid såvel fascinerende som småskræmmende at opleve folk, der vitterligt definerer økonomi som en eksakt, ja nærmest naturvidenskabelig foreteelse, når økonomiske teorier og modeller nu er mindst lige så påvirkede af bestemt ideologisk arvegods og forforståelser som alle sine samfundsvidenskabelige "brethren".

Jeg tænkte det allerede, da CK i en anden tråd advokerede for, at man da måtte være imbecil og/eller aldeles ignorant, såfremt man kunne tro, psykologien (samt sociologi, historie, kulturelle forhold et al) havde nogen rolle at spille i samfundsøkonomiske sammenhænge. Det er sjældent man i dag hører indlæg (også blandt økonomer, endda), der har en så stærk tyrkertro på den unuancerede fortolkning af det rationelle menneske, homo economicus.
Nu ville jeg helst undgå at kommentere mere her, for I er en fuldt ud enig klub. Men PFH har aldrig læst empirisk økonomisk forskning og jeg tror heller ikke, du har. Markedet falder ikke pga. psykologi, men pga. incitamenter - ligesom når det stiger. Du kan så advokere for, at incitamenter ligner psykologi - men det er faktuelt ikke sådan, det hænger sammen. Hvis der er bare én økonomisk trænet hjerne i nærheden kan de garanteret forklare det bedre end ut. - BobDylan, hvor er du??

Edit: At noget ikke er en eksakt videnskab betyder stadig ikke, at 'alle forklaringer er lige gode'. Det ville være fantastisk med lidt faglig baggrund når I argumenterer imod alm. accepterede mekanismer - jeg er bestemt åben for at lære noget nyt, ligeså er andre. Men når man tror, at det ikke er ligeså sikkert som tyngdekraften at nationalisering af privat initiativ ville betyde en velstandsnedgang for alle, så er det intet andet end dumt - sorry, men det er det altså.

Sidst redigeret af CK83 : 17th February 2009 kl. 09:02 PM.
Besvar med citat