Se enkelt indlæg
  #60 (permalink)  
Gammel 17th February 2009, 10:34 PM
skeptikeren skeptikeren er offline
Senior Member

Registreringsdato: Jun 2007
Standard

ck83:

Jeg kan sagtens håndtere grundlæggende uenigheder, og sådanne har vi jo ganske åbenlyst.

Hvis du læser indledningen af denne tråd vil du se, at jeg efterlyser løsningforslag. Jeg læser gerne dine forslag. Med din omfattende teoretiske viden, må du da have nogle.

Indtil videre har du kun fremlagt dogmatisk kritik af mine forslag, hvilket du da er i din gode ret til, men det er ikke just i tråd med den efterlyste debat.

Det er fuldstændigt korrekt, at jeg ikke har studeret empirisk økonomi, kun grundlæggende teoretisk og mange års ikke helt dårlig praksis. Men jeg kan alligevel pege på basale selvmodsigelser i din argumentation.

Nationalisering af finansverdenen, og især dennes risici, foregår nu, og er øget gradvist gennem det seneste halve år. Dette er netop sket for at undgå øjeblikkelige og voldsomme velstandsnedgange for store dele af befolkningen. Uden en statslig indgriben lå vores økonomier i dag fuldstændig i ruiner.

Jeg er bestemt ikke enig i de anvendte metoder og redskaber, jeg synes at staten = den kollektive økonomi, skulle have etableret alternative finansinstitutioner allerede, i stedet for at kaste den samlede kollektive økonomi efter en afdød sektor. Om disse statsetablerede finansselskaber så senere skal sælges helt eller delvist, er en anden diskussion.

Jeg er bestemt ikke tilhænger af centralisme, uanset om denne praktiseres af en demokratisk, kommunistisk eller feudal stat. Men det er nu engang kun staterne der nu har mulighed for at etablere levedygtige finansinstitutioner og holdbare regler, og det er endda tvivlsomt om de fleste stater har råd.

At insistere på, at realøkonomien skal vælte helt fordi regeringer og finanskapital har dummet sig gevaldigt, er i mine øjne ikke mindre dogmatisk end min ungdoms rabiate kapitallogikere, der også ville rive alting ned, i en tåbelig ideologis hellige navn. Mange af de virksomheder der i så fald må lukke helt kommer aldrig igang igen. Så nemt og gennemsigtigt er det reelle marked meget langt fra at være.

Hvor sjov tror du det er, at skulle fyre folk, som hverken har lod eller del i denne krises årsager? Det skal jeg sandsynligvis i 2009, der er for mange spørgsmålstegn ved kunderne i en ellers ok ordrebog. Bevares det klarer jeg nok også, men jeg så da helst at det kan undgås.

Sidst redigeret af skeptikeren : 17th February 2009 kl. 10:59 PM.
Besvar med citat