Se enkelt indlæg
  #3 (permalink)  
Gammel 4th March 2009, 03:30 PM
hcgn hcgn er offline
Senior Member

Registreringsdato: Apr 2007
Standard

det var min daværende kollega i Baltica - fondschef Jens Højbjerg Nielsen, der havde skrevet doktorafhandling om monotarisme ved eocon studiet på Århus universitet. Vi kaldte ham derfor for professoren. Jeg var selvfølgelig enig i konklusionen, da jeg aldrig har haft den mindste fidus til Milton Friedmans tvivlsomme teorier.

Tidshorisonten på ca. 20 år var i øvrigt fin, da Greenspan i desperation måtte sænke fed funds renten til 1% i 2004. Nu er den vist på nul, og er ganske lav om ikke helt forsvundet.

Selv om fed funds renten er på nul, så tiltrækker det ikke investeringslystne investorer, da tabsrisikoen ved køb af selv korte obligationer er ganske betydelig. Der kan ikke vrides mere saft ud af den citron.

Jeg har endda tilføjet min egen ekstra dimension til kroniske rentenedsættelser, der skal sætte skub i økonomien. Desto lavere renten bliver, desto ringere investeringer vil der så blive foretaget, hvilket ultimativt er stærkt økonomisk skadeligt og tabsgivende. Efter min mening så skal man undgå investeringer der giver et afkast på under 10%, da de i så fald ikke kan anses for at være økonomisk rentable. Desuden vil en for lav rente udløse et uheldigt fald i opsparingsraten, og øge det lånefinansierede private og offentlige forbrug. Der er ingen grænser for hvor mange penge politikere kan bruge på statsobligations-kreditter, hvis renten er under 5%.

Sidst redigeret af hcgn : 4th March 2009 kl. 03:37 PM.
Besvar med citat