Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Boligdebatten > Generelt
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 23rd July 2010, 05:52 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2009
Indlæg: 1,294
Standard Tvist om BBR-m2 i andel

Er der nogen her der har erfaring med retssager i den slags sager?
En lejl i vores AB er lige blevet solgt i DBA med oplysning om, at lejl var på 105 m2.
I køberens overdragelsesoplysninger har der så stået, at lejl var på 135 m2.
Køber fik så uvist af hvilke årsager 14 dage før overdragelsesdatoen et direkte brev fra administrator om, der ved en fejl var oplyst de 135 m2, og at lejl var på 105 m2. Nu har købers advokat så anlagt sag overfor sælger og AB for urigtige oplysninger.
Jeg kan ikke rigtigt se, at de har noget at komme efter. I annoncen var det reelle antal m2 opgivet(såvidt jeg har forstået), men iflg BBR er antallet på 135 m2, når man lægger fællesarealer til, hvilket man jo gør i de tal. Køber har naturligvis set lejl osv, men burde man ikke inden købet, hvis der er divergerende oplysninger mht annonce og overdragelseserklæring, have undersøgt dette?
Og hvilke konsekvenser kan det have for boligforeningen?
Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 23rd July 2010, 08:04 PM
Junior Member
 
Registreringsdato: Jan 2009
Indlæg: 28
Standard

Synes det lyder som et mærkeligt sagsanlæg. Man opgør jo ikke m2 i andelsboliger på samme måde som i forbindelse med ejerlejligheder. Køberen ejer ikke på den måde lejligheden, men har købt en andel af foreningen og har opnået brugsret til en lejlighed. Min egen andel/lejlighed er på andelsbeviset 45 m2, men kun 36 m2 er beboelseskvadratmeter. Det er vist ganske normalt.
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 23rd July 2010, 08:34 PM
mlv mlv er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2009
Indlæg: 850
Standard

er de 135 m2 det rigtige officielle mål?
hvorfra kommer de 105 m2?
hvorfor er de overhovedet oplyst i DBA annonce? og på hvilken måde?
hvem har fået admin. til at oplyse at de 135 var 105?
hvorfor har admin overhovedet sendt den vel egentlig fejlagtige oplysning?
det er jo ikke alle købere der selv har styr på tingene, så et brev om en så stor forskel virker vel voldsomt hvis man ikke selv ved hvad der er hvad, men måske bare et ønske om noget rabat, nu muligheden er der?
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 24th July 2010, 08:42 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Mar 2008
Indlæg: 1,252
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af huspålandet Se indlæg
I køberens overdragelsesoplysninger har der så stået, at lejl var på 135 m2.
Køber fik så uvist af hvilke årsager 14 dage før overdragelsesdatoen et direkte brev fra administrator om, der ved en fejl var oplyst de 135 m2, og at lejl var på 105 m2.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
Jeg læser det som at foreningen sælger ejendommen og har udfærdiget overdragelseserklæringen.

Så vidt jeg kan se er det ADMINISTRATOR der har begået en fejl og oplyst et forkert kvadratmetertal. Administrators fejl er sket efter aftalen er underskrevet.

Det er svært at få øje på at køber har lidt skade herved. Og dermed kan der jo ikke gives kompensation...

Det afgørende er andelens brugsret samt fordelingstal og dermed andel af formue/gæld. De tal er forhåbentlig korrekte.

Annoncen i den blå avis er vel uden betydning, fejl kan ske - det må være opgørelsen af fordelingstal og formue der gælder.

I værste fald kan køber muligvis få ophævet handlen?!

Iøvrigt bør bestyrelsen under ALLE omstændigheder tegne en forsikring (bestyrelsesansvar).
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 24th July 2010, 09:52 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Jul 2007
Indlæg: 363
Standard

I min boligforening er der også lidt divergerende oplysninger om kvadrameterne.

I vedtægterne er størrelsen på samtlige andele opgivet. Min andel er opgivet til 58,9 m2 brutto på andelsbeviset og i vedtægterne. Desuden står der i vedtægterne er den er 50,x m2 netto.

For et stykke tid siden gik jeg så ind på ois.dk og der står der at lejligheden brutto er 74 m2?

Grunden til at jeg opdagede det, var at en lejlighed i foreningen er blevet solgt via ejendomsmægler, hvor mægleren havde opgivet et større boligareal end det angivne i vedtægterne og på andelsbeviset. Men mægler havde altså taget størrelsen opgivet på ois.dk i stedet for andelsbeviset...

Hvori består egentlig forskellen? Jeg kan nemlig ikke se logikken i at der er to forskellige bbr-størrelser på samme lejlighed?
__________________
Boligejer 2018-
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 24th July 2010, 10:31 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Mar 2008
Indlæg: 1,252
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af simons Se indlæg
I min boligforening er der også lidt divergerende oplysninger om kvadrameterne.

I vedtægterne er størrelsen på samtlige andele opgivet. Min andel er opgivet til 58,9 m2 brutto på andelsbeviset og i vedtægterne. Desuden står der i vedtægterne er den er 50,x m2 netto.

For et stykke tid siden gik jeg så ind på ois.dk og der står der at lejligheden brutto er 74 m2?

Grunden til at jeg opdagede det, var at en lejlighed i foreningen er blevet solgt via ejendomsmægler, hvor mægleren havde opgivet et større boligareal end det angivne i vedtægterne og på andelsbeviset. Men mægler havde altså taget størrelsen opgivet på ois.dk i stedet for andelsbeviset...

Hvori består egentlig forskellen? Jeg kan nemlig ikke se logikken i at der er to forskellige bbr-størrelser på samme lejlighed?
BBR for andelslejligheder er inklusive fællesarealer fx andel af trappeareal.
Der burde kun være et korrekt tal. Det vigtige er at lejlighederne har et korrekt fordelingstal da det bestemmer formue-andelen.
Tag det op på en generalforsamling /hør bestyrelsen.
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 24th July 2010, 10:31 AM
Moderator
 
Registreringsdato: May 2007
Indlæg: 3,661
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af simons Se indlæg
I min boligforening er der også lidt divergerende oplysninger om kvadrameterne.

I vedtægterne er størrelsen på samtlige andele opgivet. Min andel er opgivet til 58,9 m2 brutto på andelsbeviset og i vedtægterne. Desuden står der i vedtægterne er den er 50,x m2 netto.

For et stykke tid siden gik jeg så ind på ois.dk og der står der at lejligheden brutto er 74 m2?

Grunden til at jeg opdagede det, var at en lejlighed i foreningen er blevet solgt via ejendomsmægler, hvor mægleren havde opgivet et større boligareal end det angivne i vedtægterne og på andelsbeviset. Men mægler havde altså taget størrelsen opgivet på ois.dk i stedet for andelsbeviset...

Hvori består egentlig forskellen? Jeg kan nemlig ikke se logikken i at der er to forskellige bbr-størrelser på samme lejlighed?
Det er jo ikke sikkert at din forening rent faktisk anvender BBR-arealer som fordelingstal. Det er ikke faktisk ikke usædvanligt at man laver sin egen fordeling, sådan har det været i 2 ud af 3 foreninger jeg har boet i.
I den ene valgte man at fratrække noget areal fra stuelejlighederne så de betalte mindre og i en anden valgte man at kompensere dem som fik mere/mindre areal da der var 1 - 3 lejligheder pr. opgang til at dele opgangsarealer.
Det var en mulig forklaring - en anden præcis lige så plausibel er at der er fejl i BBR-registeret. Det er faktisk nærmere regelen end undtagelsen at der er fejl. Husk at BBR kun bygger på ejers indberetning og ikke krydstjekkes...

/Bob
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 6th August 2010, 09:42 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2009
Indlæg: 1,294
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af mlv Se indlæg
er de 135 m2 det rigtige officielle mål?
hvorfra kommer de 105 m2?
hvorfor er de overhovedet oplyst i DBA annonce? og på hvilken måde?
hvem har fået admin. til at oplyse at de 135 var 105?
hvorfor har admin overhovedet sendt den vel egentlig fejlagtige oplysning?
det er jo ikke alle købere der selv har styr på tingene, så et brev om en så stor forskel virker vel voldsomt hvis man ikke selv ved hvad der er hvad, men måske bare et ønske om noget rabat, nu muligheden er der?
Den er så lidt mere speget, iflg sælger har i annoncen skrevet, at den var på 105 m2. Iflg køber var tallet i annoncen 145m2(jeg har ikke selv set annoncen). Adm skriver så, at den er på 105 og ikke 145, men det rigtige tal iflg OIS er 135 m2 incl fællesarealer på 30 m2 altså reelt 105 m2. Nu mener køber så, at de ikke skulle have betalt så meget for andelen.
Men da AB blev stiftet betalte vi efter, om vi havde 2 eller 3 vær og andelskronen har lige siden været baseret på det opr indskud og såvidt jeg kan se, ikke på m2.
Men har køber ret i m2 i annoncen, har de ganske rigtigt mistet 10 m2. Spm er så hvor "forpligtende" en oplysn i DBA er?
Besvar med citat
  #9 (permalink)  
Gammel 6th August 2010, 11:04 PM
mlv mlv er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2009
Indlæg: 850
Standard

hvordan er bevisstillingen? kopi af annonce,
citat: "købers advokat så anlagt sag overfor sælger og AB for urigtige oplysninger", det har jo kun mening hvis de kan bevise deres påstand,
er den solgt til vurd. eller med afslag?
forskel mindre end 10%, måske halv skade til sælger/køber,
bedst med en forhandlingsløsning, specielt da I er en mindre forening,
Besvar med citat
  #10 (permalink)  
Gammel 7th August 2010, 09:52 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Mar 2008
Indlæg: 1,252
Standard

ER der ikke udført en salgsopstilling med angivelse af boligareal?

Køber har skrevet under på nogle dokumenter - de må være afgørende og ikke en evt. annonce i blå avis eller Føtex!

Køber har vel også været ude og se boligen??
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
køb af andel! sommer_85 Finansiering 9 15th July 2010 05:36 PM
Andel - for dyr? relax Generelt 6 11th March 2010 11:09 AM
Andel kbh K: For dyr? camba Generelt 12 14th June 2008 03:38 PM
Køb af andel AarhusAndel Generelt 5 20th April 2008 08:17 PM
Andel til 1,4 mil...... BUC 6100 Generelt 38 12th June 2007 09:53 PM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 11:17 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.