|
|||
![]() Vi har en byggesag igang, som ikke kører særlig godt, så vi leder efter inspiration til, hvordan vi får entreprenør ind på sporet igen.
Et par baggrundsoplysninger: 1. Det er en totalentreprise på renovering med et byggefirma af en vis størrelse 2. Samlet hovedentreprise er på ca. 1,1 mDKK og dertil kommer det løse oveni 3. Vi har byggerådgiver på, og projektet er beskrevet meget detaljeret før projektindgåelse 4. Entreprenør anslog oprindelig projektet til at vare 12 uger, og nu er vi i gang med uge 29. 5. Der har været mange personskift - deres første byggeleder må have sagt op omkring byggestart, da han kun var med i lidt over en måned, før han var væk. Og han var mentalt fraværende i den tid, han deltog. 6. Renoveringen har været ramt af mange fejl, hvor mange skyldes manglende kommunikation mellem entreprenør og deres underleverandører. 7. I august kom vi op at skændes med ny byggeleder på tømrerdel, da de endnu en gang havde lavet noget andet end projektbeskrivelse og byggerådgiver anviste. Han indrømmede i skænderiet, at han ikke havde læst beskrivelsen. På det tidspunkt havde han været byggeleder på projektet i mere end 4 måneder. 8. Murer-, elektriker- og maler-del kører OK. VVS og tømrer kører ikke godt. Især tømrer er helt på månen, hvor der endnu ikke har været noget, som ikke er blevet kasseret op til flere gange - enten fordi der er lavet noget andet end aftalt eller kvaliteten ikke er i orden. 9. Entreprenør virker til at mangle kapacitet. I dag er der gået en uge siden der sidst har været håndværkere på byggeriet. 10. For præcis to uger siden havde vi på vores foranledning krisemøde med ejeren af entreprenørfirmaet. Han kunne (delvist) se problemerne og lovede at komme med en plan for afslutning. Vi har rykket tre gange for planen, men ikke modtaget den. 11. Vi har ingen økonomisk bod ved overskredet tidsplan i kontrakten. 12. Kontrakten er AB forbruger. 13. Entreprenør tager ingen ansvar for fejl og mangler. Lige nu har vi fx en diskussion om udbedring af et indbygningsskab, som de har lavet med så lille frihøjde, at lågerne ikke kan åbne, når der bliver lagt gulvbelægning i rummet. Ingen beklagelser og ingen kommunikation om, hvorvidt de tager ansvar for fejlen. Tværtimod har de forsøgt sig med at skyde skylden på os, fordi vi har leveret tegning. Tegning angiver 60mm frihøjde, og det har de så lavet fra råt betongulv i stedet for færdig gulvhøjde. 14. Entrepenør er meget dyr, men kom med gode anbefalinger, hvorfor vi valgte at gå med dem. 15. Vi har ret godt styr på økonomien i projektet og har som hovedregel kun betalt i henhold til en rimelig færdiggørelsesgrad. Har I forslag til, hvad vi kan gøre? Vi er som familie ved at gå op i limningen, fordi vi ikke havde indrettet os på så langt et projekt og nu bor i en møgbeskidt rodebutik på 7. måned. Jeg hælder til at smide dem ud og færdiggøre resten med andre håndværkere, men min bedre halvdel er imod, da vi først skal finde andre, og det giver en masse knas med ansvar og deslige. Vores opfattelse er, at de mangler folk - og i endnu højere grad kvalificerede folk. Vi bliver konstant nedprioriteret, og er nok blevet den tabte sag med utilfredse kunder, hvor det er smartere at prioritere de kunder, som der er en chance for at gøre glade. Hvad tænker I? |
|
|||
![]() Og et par yderligere ting:
16. De kan formentlig færdiggøre på max 3 uger, hvis de prioriterer det. Men i løbet af de sidste 10 dage har der kun været folk i ca. 3, så det går ualmindeligt langsomt fremad. 17. De vil gerne have fælles møde med os og Byggerådgiver, men vi oplever ønsket som tidsudstræk, da vi allerede har haft Byggerådgiver inde over alle potentielle uenighedspunkter minimum en gang. |
|
|||
![]() Den er svær at kloge sig på. Jeg mener det er vigtigt at når man holder et møde, så ser man kun fremad, det er dræbene at skulle forholde sig til fortiden. Lav en klar liste over hvad der mangler at blive udført inkluderet udbedring af mangler, listen skal være i punktform. Lav en pr. rum og lav de samme ting pr. entreprise / tømrer for sig maler for sig osv.
Det er ikke atypisk at entreprenøren mister overblikket og en hjælpende hånd kan hjælpe. Sæt beløb på hver mangel og lov entreprenøren at han får penge får den del der er udført, del for del. Du skriver at I har levet i rod i syv måneder. Jeg vil provokerende spørge, er I selv nogle rodehoveder, når I går i det hver dag, hvorfor rydder i så ikke op, også selv om det måske ikke er jeres opgave. Men både får håndværkernes skyld og da i sær for jeres eget, ryd dog op. ![]() |
|
|||
![]() Citer:
2. Vi har stadig slagsmål om fejl, der ligger måneder tilbage, fordi de ikke tager ansvar for dem, så det er svært at lade fortiden ligge uden at give sig - de prøver konstant at skyde skylden på os. Heldigvis har vi det meste på skrift, men det har de jo så ikke læst… 3. Det er virkelig svært at rydde op, når indholdet fra et stort hus står i et halvt hus - har du prøvet det. Vores rengøringsfolk sagde op, da de så det… |
|
|||
![]() Det er altid en svær situation. Jeg ville nok gøre mig klart om jeg har et reelt alternativ. Forstået på den måde at jeg ville indgå i en dialog med en anden entreprenør, tage dem ud på stedet og forklare hvad der mangler, få et overslag/tilbud på opgaven, og så herfra vurdere om det reelt er et alternativ, dvs om du kan finde nogle som vil og om den merpris som der formentligt vil være tale om er det værd.
Som du beskriver forløbet vil jeg ikke være juridisk nervøs for at afbryde samarbejdet i givet fald. Det lyder som om du ikke har betalt arbejde forud og at du derfor har den mulighed. Glæden ved at få lukket bygeriet og vide at kvaliteten er ok overstiger altid genen ved at have betalt for meget. |
|
|||
![]() Citer:
Ja, der er sikkert slagsmål om tidligere ting. Fortiden behøver ikke drages ind i ny diskussion, fx punkt 4-9. I skal have en liste med en plan. Lav den så nøgtern så mulig. Rum x, udfordring y, løsning z, betaling i entreprise/ikke i entreprise, færdig x/y. I skriver at I har sendt en liste, den skal være jeres hovedfokus at få dialog omkring. Som Silkeborg skriver vil jeg også få en ud og vurdere hvad det vil koste at færdiggøre. |
|
|||
![]() Tak for input!
Ved nærmere eftertanke lader entreprenørs primære begrænsning lige nu at være på tømrersiden. Vi overvejer at spille ind med at få anden part til at løfte de sidste tømrerting, så maler, el og VVS kan afslutte. Men vi er usikre på, om vi kan styre ansvaret mellem parterne, og vi skal i givet fald også blive enige om økonomi. Har I indspark til den del? |
|
|||
![]() Hvis der er noget håndværkere er gode til, så er det at tørre fejl af på hinanden.. Hvis i går den vej så få VVS'er til at anbefale en specifik tømrer, det plejer at gå nemmere hvis de er "kammerater" i forvejen. men så er i til gengæld også rodet ind i entreprenørarbejdet som jo ikke var jeres opgave.
|
|
|||
![]() Tak for gode svar - de er værdsat.
Update: Ligesom vi troede, at entreprenør var gået helt i stå - ingen håndværkere i 6 arbejdsdage og ingen svar på vores henvendelser - så dukker de op og har hyret både et tømrerfirma og et gulvfirma ind som nye underleverandører. Det er vi meget glade for. Hastigheden og kommunikationen kunne dog samlet være bedre… |
Emne værktøjer | |
Visningsmåde | |
|
|
![]() |
||||
Emne | Startet af | Forum | Svar | Nyeste indlæg |
Indspark til nybyg-budget | Placebodk | Generelt | 10 | 9th March 2016 06:34 PM |
ny byggesag og 1991 reglen | LivRem | Økonomi lejeboliger | 5 | 29th May 2015 03:18 PM |
Sluseholmen - Råd vedr. kendskab til verserende byggesag i forb. med køb | Desmond | Generelt | 7 | 6th December 2013 10:49 AM |
Søger indspark til en ide til at få råd til at bo i attraktivt område | Anima | Generelt | 18 | 17th November 2013 05:41 PM |
Indspark til kontrakt med ejendomsmægler | agon | Generelt | 5 | 11th June 2013 11:12 AM |
Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 04:25 AM. |