Gå tilbage leveret af  Boliga logo    
Boligdebatten.dk   Boligdebatten.dk > Boligdebatten > Generelt
Opret bruger OSS Søgning Dagens indlæg Marker alt som læst


Svar
 
Emne værktøjer Visningsmåde
  #1 (permalink)  
Gammel 5th September 2023, 12:30 PM
olh olh er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2007
Indlæg: 434
Standard Indspark til fejlramt byggesag

Vi har en byggesag igang, som ikke kører særlig godt, så vi leder efter inspiration til, hvordan vi får entreprenør ind på sporet igen.

Et par baggrundsoplysninger:
1. Det er en totalentreprise på renovering med et byggefirma af en vis størrelse
2. Samlet hovedentreprise er på ca. 1,1 mDKK og dertil kommer det løse oveni
3. Vi har byggerådgiver på, og projektet er beskrevet meget detaljeret før projektindgåelse
4. Entreprenør anslog oprindelig projektet til at vare 12 uger, og nu er vi i gang med uge 29.
5. Der har været mange personskift - deres første byggeleder må have sagt op omkring byggestart, da han kun var med i lidt over en måned, før han var væk. Og han var mentalt fraværende i den tid, han deltog.
6. Renoveringen har været ramt af mange fejl, hvor mange skyldes manglende kommunikation mellem entreprenør og deres underleverandører.
7. I august kom vi op at skændes med ny byggeleder på tømrerdel, da de endnu en gang havde lavet noget andet end projektbeskrivelse og byggerådgiver anviste. Han indrømmede i skænderiet, at han ikke havde læst beskrivelsen. På det tidspunkt havde han været byggeleder på projektet i mere end 4 måneder.
8. Murer-, elektriker- og maler-del kører OK. VVS og tømrer kører ikke godt. Især tømrer er helt på månen, hvor der endnu ikke har været noget, som ikke er blevet kasseret op til flere gange - enten fordi der er lavet noget andet end aftalt eller kvaliteten ikke er i orden.
9. Entreprenør virker til at mangle kapacitet. I dag er der gået en uge siden der sidst har været håndværkere på byggeriet.
10. For præcis to uger siden havde vi på vores foranledning krisemøde med ejeren af entreprenørfirmaet. Han kunne (delvist) se problemerne og lovede at komme med en plan for afslutning. Vi har rykket tre gange for planen, men ikke modtaget den.
11. Vi har ingen økonomisk bod ved overskredet tidsplan i kontrakten.
12. Kontrakten er AB forbruger.
13. Entreprenør tager ingen ansvar for fejl og mangler. Lige nu har vi fx en diskussion om udbedring af et indbygningsskab, som de har lavet med så lille frihøjde, at lågerne ikke kan åbne, når der bliver lagt gulvbelægning i rummet. Ingen beklagelser og ingen kommunikation om, hvorvidt de tager ansvar for fejlen. Tværtimod har de forsøgt sig med at skyde skylden på os, fordi vi har leveret tegning. Tegning angiver 60mm frihøjde, og det har de så lavet fra råt betongulv i stedet for færdig gulvhøjde.
14. Entrepenør er meget dyr, men kom med gode anbefalinger, hvorfor vi valgte at gå med dem.
15. Vi har ret godt styr på økonomien i projektet og har som hovedregel kun betalt i henhold til en rimelig færdiggørelsesgrad.

Har I forslag til, hvad vi kan gøre? Vi er som familie ved at gå op i limningen, fordi vi ikke havde indrettet os på så langt et projekt og nu bor i en møgbeskidt rodebutik på 7. måned.

Jeg hælder til at smide dem ud og færdiggøre resten med andre håndværkere, men min bedre halvdel er imod, da vi først skal finde andre, og det giver en masse knas med ansvar og deslige.

Vores opfattelse er, at de mangler folk - og i endnu højere grad kvalificerede folk. Vi bliver konstant nedprioriteret, og er nok blevet den tabte sag med utilfredse kunder, hvor det er smartere at prioritere de kunder, som der er en chance for at gøre glade.

Hvad tænker I?
Besvar med citat
  #2 (permalink)  
Gammel 5th September 2023, 12:33 PM
olh olh er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2007
Indlæg: 434
Standard

Og et par yderligere ting:
16. De kan formentlig færdiggøre på max 3 uger, hvis de prioriterer det. Men i løbet af de sidste 10 dage har der kun været folk i ca. 3, så det går ualmindeligt langsomt fremad.
17. De vil gerne have fælles møde med os og Byggerådgiver, men vi oplever ønsket som tidsudstræk, da vi allerede har haft Byggerådgiver inde over alle potentielle uenighedspunkter minimum en gang.
Besvar med citat
  #3 (permalink)  
Gammel 5th September 2023, 01:40 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Sep 2011
Indlæg: 4,681
Standard

Den er svær at kloge sig på. Jeg mener det er vigtigt at når man holder et møde, så ser man kun fremad, det er dræbene at skulle forholde sig til fortiden. Lav en klar liste over hvad der mangler at blive udført inkluderet udbedring af mangler, listen skal være i punktform. Lav en pr. rum og lav de samme ting pr. entreprise / tømrer for sig maler for sig osv.

Det er ikke atypisk at entreprenøren mister overblikket og en hjælpende hånd kan hjælpe. Sæt beløb på hver mangel og lov entreprenøren at han får penge får den del der er udført, del for del.

Du skriver at I har levet i rod i syv måneder. Jeg vil provokerende spørge, er I selv nogle rodehoveder, når I går i det hver dag, hvorfor rydder i så ikke op, også selv om det måske ikke er jeres opgave. Men både får håndværkernes skyld og da i sær for jeres eget, ryd dog op.
Besvar med citat
  #4 (permalink)  
Gammel 5th September 2023, 01:54 PM
olh olh er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2007
Indlæg: 434
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af Proffen Se indlæg
Den er svær at kloge sig på. Jeg mener det er vigtigt at når man holder et møde, så ser man kun fremad, det er dræbene at skulle forholde sig til fortiden. Lav en klar liste over hvad der mangler at blive udført inkluderet udbedring af mangler, listen skal være i punktform. Lav en pr. rum og lav de samme ting pr. entreprise / tømrer for sig maler for sig osv.

Det er ikke atypisk at entreprenøren mister overblikket og en hjælpende hånd kan hjælpe. Sæt beløb på hver mangel og lov entreprenøren at han får penge får den del der er udført, del for del.

Du skriver at I har levet i rod i syv måneder. Jeg vil provokerende spørge, er I selv nogle rodehoveder, når I går i det hver dag, hvorfor rydder i så ikke op, også selv om det måske ikke er jeres opgave. Men både får håndværkernes skyld og da i sær for jeres eget, ryd dog op.
1. Vi har lavet en liste til dem - de er ikke vendt tilbage på den
2. Vi har stadig slagsmål om fejl, der ligger måneder tilbage, fordi de ikke tager ansvar for dem, så det er svært at lade fortiden ligge uden at give sig - de prøver konstant at skyde skylden på os. Heldigvis har vi det meste på skrift, men det har de jo så ikke læst…
3. Det er virkelig svært at rydde op, når indholdet fra et stort hus står i et halvt hus - har du prøvet det. Vores rengøringsfolk sagde op, da de så det…
Besvar med citat
  #5 (permalink)  
Gammel 5th September 2023, 02:20 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: Oct 2009
Lokation: Du får et gæt -:)
Indlæg: 7,112
Standard

Det er altid en svær situation. Jeg ville nok gøre mig klart om jeg har et reelt alternativ. Forstået på den måde at jeg ville indgå i en dialog med en anden entreprenør, tage dem ud på stedet og forklare hvad der mangler, få et overslag/tilbud på opgaven, og så herfra vurdere om det reelt er et alternativ, dvs om du kan finde nogle som vil og om den merpris som der formentligt vil være tale om er det værd.

Som du beskriver forløbet vil jeg ikke være juridisk nervøs for at afbryde samarbejdet i givet fald.

Det lyder som om du ikke har betalt arbejde forud og at du derfor har den mulighed. Glæden ved at få lukket bygeriet og vide at kvaliteten er ok overstiger altid genen ved at have betalt for meget.
Besvar med citat
  #6 (permalink)  
Gammel 5th September 2023, 02:37 PM
Senior Member
 
Registreringsdato: May 2007
Indlæg: 4,105
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af olh Se indlæg
1. Vi har lavet en liste til dem - de er ikke vendt tilbage på den
2. Vi har stadig slagsmål om fejl, der ligger måneder tilbage, fordi de ikke tager ansvar for dem, så det er svært at lade fortiden ligge uden at give sig - de prøver konstant at skyde skylden på os. Heldigvis har vi det meste på skrift, men det har de jo så ikke læst…
3. Det er virkelig svært at rydde op, når indholdet fra et stort hus står i et halvt hus - har du prøvet det. Vores rengøringsfolk sagde op, da de så det…
Lej en container nu - og flyt halvdelen af jeres ting derud: https://www.boxit.dk/lej-container?g...xoCmY8QAvD_BwE Det kan sikkert gøres for 10-15.000 kr. En psykolog til parterapi løber op...

Ja, der er sikkert slagsmål om tidligere ting. Fortiden behøver ikke drages ind i ny diskussion, fx punkt 4-9. I skal have en liste med en plan. Lav den så nøgtern så mulig. Rum x, udfordring y, løsning z, betaling i entreprise/ikke i entreprise, færdig x/y. I skriver at I har sendt en liste, den skal være jeres hovedfokus at få dialog omkring.

Som Silkeborg skriver vil jeg også få en ud og vurdere hvad det vil koste at færdiggøre.
Besvar med citat
  #7 (permalink)  
Gammel 6th September 2023, 06:30 AM
olh olh er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2007
Indlæg: 434
Standard

Tak for input!

Ved nærmere eftertanke lader entreprenørs primære begrænsning lige nu at være på tømrersiden. Vi overvejer at spille ind med at få anden part til at løfte de sidste tømrerting, så maler, el og VVS kan afslutte.

Men vi er usikre på, om vi kan styre ansvaret mellem parterne, og vi skal i givet fald også blive enige om økonomi. Har I indspark til den del?
Besvar med citat
  #8 (permalink)  
Gammel 6th September 2023, 07:40 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Feb 2013
Indlæg: 734
Standard

Hvis der er noget håndværkere er gode til, så er det at tørre fejl af på hinanden.. Hvis i går den vej så få VVS'er til at anbefale en specifik tømrer, det plejer at gå nemmere hvis de er "kammerater" i forvejen. men så er i til gengæld også rodet ind i entreprenørarbejdet som jo ikke var jeres opgave.
Besvar med citat
  #9 (permalink)  
Gammel 6th September 2023, 09:04 AM
Senior Member
 
Registreringsdato: Jun 2012
Indlæg: 1,198
Standard

Mit personlige gæt, er at så snart du tager "ansvar" for noget, så er sagen mindre klar hvis der bliver yderligere problemer.

Lige nu har du en god sag hvis det ender skidt.
Besvar med citat
  #10 (permalink)  
Gammel 7th September 2023, 09:27 PM
olh olh er offline
Senior Member
 
Registreringsdato: Aug 2007
Indlæg: 434
Standard

Tak for gode svar - de er værdsat.

Update:
Ligesom vi troede, at entreprenør var gået helt i stå - ingen håndværkere i 6 arbejdsdage og ingen svar på vores henvendelser - så dukker de op og har hyret både et tømrerfirma og et gulvfirma ind som nye underleverandører. Det er vi meget glade for.

Hastigheden og kommunikationen kunne dog samlet være bedre…
Besvar med citat
Svar


Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du kan ikke starte nye emner
Du kan ikke svare på indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke rette dine indlæg

vB code er aktiv
Smilies er aktiv
[IMG] kode er aktiv
HTML kode er ikke aktiv
Trackbacks are aktiv
Pingbacks are aktiv
Refbacks are ikke aktiv

Lignende emner
Emne Startet af Forum Svar Nyeste indlæg
Indspark til nybyg-budget Placebodk Generelt 10 9th March 2016 06:34 PM
ny byggesag og 1991 reglen LivRem Økonomi lejeboliger 5 29th May 2015 03:18 PM
Sluseholmen - Råd vedr. kendskab til verserende byggesag i forb. med køb Desmond Generelt 7 6th December 2013 10:49 AM
Søger indspark til en ide til at få råd til at bo i attraktivt område Anima Generelt 18 17th November 2013 05:41 PM
Indspark til kontrakt med ejendomsmægler agon Generelt 5 11th June 2013 11:12 AM



Al tidssætning er GMT +1. Klokken er nu 04:25 AM.



Powered by: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2023, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.